Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prezentacja Kobaca

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 04 kwietnia 2012

W poniedziałek, w czasie wizyty serbskiego ministra obrony, Dragana Sutanovaca w zakładach lotniczych Utva, zaprezentowano mu prototyp turbośmigłowego samolotu szkolno-bojowego Kobac.

Prototyp Kobaca. Zwraca uwagę zaklejenie osłony kabiny załogi, co może świadczyć o braku wyposażenia wewnętrznego lub - co zdecydowanie mniej prawdopodobne - chęci utrzymania w tajemnicy konfiguracji i wyposażenia kokpitu / Zdjęcie: MO Serbii

Zakłady Utva w Pancevo, zajmujące się produkcją samolotów szkolenia wstępnego, zostały poważnie zniszczone bombardowaniami NATO w 1999. Przez kilka powojennych lat znajdowały się na skraju bankructwa, jednak dzięki wsparciu resortu obrony, a przede wszystkim - transakcji eksportowej do Iraku - Utva poprawiły swoją sytuację i zwiększyły zatrudnienie ze 180 do 330 osób.

Na zlecenie Bagdadu Serbowie dostarczyli, począwszy od 2010, 20 samolotów treningowych Lasta-95 (zobacz: Pierwsze Lasta 95 dla Iraku), zaś własny resort obrony zamówił kolejne 15 egz., z których przekazano do tej pory odbiorcy 3.

Producent otrzymał także dodatkowe środki finansowe na stworzenie uzbrojonej odmiany samolotu, przeznaczonej do bardziej zaawansowanego szkolenia, względnie do działań przeciwpartyzanckich. Nowa konstrukcja - oparta o Lasta-95 - ma nieznacznie większą maksymalną masę startową, rzędu 1700 kg. Otrzymała jednak, zamiast 300-konnego tłokowego Lycominga AEIO-540, silnik turbośmigłowy o mocy ok. 1000 KM (prawdopodobnie jest to jednostka rodziny Pratt & Whitney Canada PT6A). Zapewni on zwiększenie prędkości maksymalnej z 345 do ponad 500 km/h. Samolot otrzymał (lub otrzyma) nowoczesne wyposażenie awioniczne, a także fotele katapultowe.

Obliczeniowy udźwig wynosi 500 kg, co pozwoli podwiesić na belkach podskrzydłowych zasobniki w bronią strzelecką, systemami rozpoznawczo-obserwacyjnymi oraz niekierowanymi pociskami rakietowymi. Przedstawiciele Utva nie ujawnili na razie, czy planowane jest instalowanie uzbrojenia precyzyjnego.

Oblot Kobaca planowany jest na koniec bieżącego roku.

Montaż Kobaca

W ub.r. serbski przemysł zbrojeniowy wyeksportował sprzęt o wartości 250 mln USD, m.in. do Indonezji, Kanady i USA. Wartość nowo podpisanych umów sięgnęła 600 mln USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.