Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Niesprawne afgańskie G.222

Lotnictwo wojskowe, 28 maja 2012

Na ostatnim posiedzeniu afgańskiego rządu wyszło na jaw, że wszystkie dostarczone przez USA włoskie samoloty transportowe G.222 (C-27A) zostały uziemione z powodu złego stanu technicznego.

Alenia North America dostarcza wyremontowane G.222 dla USAF. Dopiero Amerykanie - którzy płacą za samoloty - przekazują je Afgańczykom. Według Kabulu, projekt okazał się jednak całkowitą klęską. Na zdjęciu pierwszy operacyjny lot C-27A (w Afganistanie używa się amerykańskiego oznaczenia G.222) z mieszaną, amerykańsko-afgańską załogą. Odbył się on 24 marca 2010 / Zdjęcie: USAF

Według oficjalnego oświadczenia kancelarii prezydenta Afganistanu, na ostatnim posiedzeniu rządu omówiono kwestie wojsk lotniczych. Podstawowym wnioskiem, jaki płynął z dyskusji, było zbyt wolne tempo rozwoju tego rodzaju sił zbrojnych, szczególnie pod kątem zapowiedzianego już wycofania sił międzynarodowych w 2014.

Faktem jest bowiem, że ze względu na skuteczne oprotestowanie wyników przetargu na dostawy 20 lekkich samolotów szturmowych - które via USAF miały trafić do Afganistanu - opóźni się termin ich przekazania (zobacz: Wznowienie LAS w kwietniu). Powtórny wybór między brazylijskim A-29 Super Tucano i amerykańskim Hawker Beechcraftem AT-6C Texan II zostanie dokonany dopiero w przyszłym roku, a pierwszych dostaw należy spodziewać się w 2014. Konieczność szkolenia pilotów i mechaników spowoduje, że te w istocie pierwsze (nie licząc trzech odziedziczonych po okupacji sowieckiej Aero L-39C Albatrosów) uzbrojone samoloty, trafią do służby nie wcześniej niż w 2015.

Ministrowie obrony i spraw wewnętrznych wskazali także na zbyt małą liczbę gotowych do lotów śmigłowców. Mimo, że siły rządowe dysponują kilkudziesięcioma maszynami rodziny Mi-8/-17, nie były one w stanie skutecznie interweniować w czasie ostatnich powodzi.

Wreszcie, okazało się, że wszystkie transportowe G.222 zostały uziemione. Amerykanie zamówili w 2008 w Alenii 18, a później 20 samolotów transportowych, wycofywanych przez włoskie wojska lotnicze. Były to najstarsze samoloty tego typu, mające za sobą 25-30 lat służby (zobacz: G.222 dla Afganistanu). Włosi zostali zobowiązani do przeprowadzenia ich remontów i dostarczenia maszyn wraz z pakietem części zamiennych i usługami szkoleniowymi. Do tej pory do Afganistanu trafiło 15 maszyn.

Oświadczenie afgańskiego rządu wskazuje, że żadna z nich nie jest w stanie zdatnym do lotów. Jak poinformowano, powodem tego stanu rzeczy jest zaawansowany wiek oraz brak części zamiennych, przy czym kluczowym problemem nie są zaniedbania w dostawach, ale fakt zakończenia ich produkcji.

Jeżeli sformułowania te są prawdziwe, oznacza to całkowitą porażkę programu o wartości ok. 280-290 mln USD i utratę przez afgańskie lotnictwo możliwości transportowych na dużą skalę, w tym także przewożenia przedstawicieli rządu (2 samoloty zamówiono w wersji VIP). W miejscowych warunkach stawia to pod znakiem zapytania zdolność sił rządowych do skutecznego zwalczania partyzantki w wymiarze strategicznym. Pamiętać przy tym należy, że wycofując się, Sowieci pozostawili kilkadziesiąt sprawnych samolotów An-26 i An-32, z których ostatnie zostały wycofane dopiero w ubiegłym roku.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.