Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pozew Hawker Beechcrafta

Lotnictwo wojskowe, 28 grudnia 2011

Hawker Beechcraft zaskarżył decyzję parlamentarnego biura kontroli rządu (GAO), które nie uznało protestu, w sprawie odrzucenie oferty przedsiębiorstwa, dotyczącej lekkiego samolotu wsparcia, AT-6C.

AT-6C Texan II to szturmowa wersja doskonale znanego samolotu szkolnego amerykańskich wojsk lotniczych. Nie znalazła ona jednak uznania potencjalnego użytkownika / Zdjęcie: Marcel Onstenk

Kiedy w 2009 amerykańskie wojska lotnicze rozpoczęły przetarg na 100 lekkich samolotów przeciwpartyzanckich (Light Air Support), Hawker Beechcraft prowadził już prace nad uzbrojoną wersją swojego szkolnego Texana II, licząc zarówno na niezrealizowane ostatecznie zamówienie Iraku (zobacz: Texany dla Iraku), jak i zapotrzebowanie rodzimych sił zbrojnych. Producent sprzymierzył się w tym działaniu z Lockheed Martinem, który odpowiadając za integrację uzbrojenia, objął funkcję lidera programu.

Powstały w konsekwencji AT-6B odbył swój pierwszy lot w 2009, a rok później rozpoczął loty z udziałem pilotów USAF (zobacz: Testy AT-6B), badających jego możliwości, w porównaniu ze szturmowymi A-10 i myśliwsko-bombowymi F-16. Wraz z wyposażaniem maszyny w dodatkowe podwieszenia, zmieniono oznaczenie samolotu, na AT-6C.

Wydawało się, że tak skonfigurowany samolot nie będzie miał problemów ze zdobyciem zamówienia. Przemawiały za tym czysto amerykańskie pochodzenie i kompatybilność z powszechnie stosowanymi maszynami szkolnymi. Dawali temu wyraz piloci USAF (zobacz: Kolejne testy uzbrojonego Texana II).

Ze względu na fakt, że wojska lotnicze poprzestały na wysłaniu wstępnego zapytania ofertowego, w którym zawarto jedynie ogólne wymogi oraz termin pierwszych dostaw (2013), kilka przedsiębiorstw rozpoczęło prace nad przygotowaniem oferty. W gronie proponowanych samolotów znalazły się różne konstrukcje, od powolnego, ex-rolniczego Air Tractor AT-802U (zobacz: Air Tractor powraca), po odrzutowiec M-346 włoskiej Alenia Aermacchi.

Ostatecznie jednak w gronie faworytów wymieniane były jedynie AT-6C oraz brazylijski Embraer A-29 Super Tucano. Ten drugi, oferowany przez amerykańską spółkę Sierra Nevada, ma być montowany w USA, przy dużym udziale rodzimych podzespołów.

Konkurencyjny, brazylijski Super Tucano. Jego największą zaletą jest sprawdzona konstrukcja i fakt zintegrowania wielu typów uzbrojenia, od karabinów i działek kalibru 12,7 oraz 20 mm, przez klasyczne bomby i npr kalibru 70 mm, po bomby kierowane, zapalające, kasetowe oraz pociski powietrze-powierzchnia i powietrzne-powietrze. Specjaliści wskazują również na fakt, że ma nieco większe wymiary niż Texan II oraz podwozie lepiej przystosowane do operowania z przygodnych lądowisk / Zdjęcie: Dafranca

Niespodziewanie, w listopadzie bieżącego roku, USAF odrzuciło ofertę Lockheed Martina i Hawker Beechcrafta. Według przedstawicieli tego ostatniego przedsiębiorstwa - nie podając przyczyn decyzji. Podobnym skutkiem zakończyło się również złożenie protestu do GAO.

Ta ostatnia instytucja traktowana jest w USA z reguły jak decydująca instancja i jej wskazania nie są podważane. Tym razem jednak producent zdecydował się na wyjątkowy krok i skierował sprawę do Court of Federal Claims, rozpatrującego skargi przeciwko amerykańskiemu rządowi. Skarżący zarzuca USAF i GAO, że w niewystarczająco przejrzysty sposób umotywowały swoje decyzje.

Obecne problemy budżetowe nie omijają również programu lekkiego samolotu wsparcia. Część parlamentarzystów - wobec wygaszania zaangażowania wojskowego w Iraku i Afganistanie - chciała całkowitej kasacji przedsięwzięcia. Ich oponentom udało się jednak projekt uratować, przynajmniej na razie, choć w ograniczonej formie.

Zamiast 100 lub nawet docelowo 200 samolotów dla USAF, przedstawiciele Pentagonu mówią obecnie o 15-20 maszynach, które miałyby być wykorzystywane do przeszkolenia amerykańskich instruktorów, jednak ostatecznie powinny trafić do Afganistanu, z przeznaczeniem dla wojsk lotniczych tego kraju.

Amerykańskie media wskazują, że ostateczny wybór zwycięzcy zostanie dokonany w ciągu najbliższych tygodni. Prawdopodobnie będzie nim Super Tucano.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.