Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Foxhoundy w Afganistanie

Wojska lądowe, 20 czerwca 2012

W ubiegłym tygodniu do Afganistanu przybyła pierwsza partia terenowych samochodów patrolowych Foxhound dla kontyngentu brytyjskiego. Jednocześnie zamówiono kolejną partię tych pojazdów.

Jeden z Foxhoundów w Afganistanie

Pierwsza partia 200 Foxhoundów została zamówiona przez brytyjski resort obrony w listopadzie 2010. To właśnie kilka z tej grupy pojazdów trafiło kilka dni temu do Afganistanu. Nie zostały one od razu skierowane do zadań operacyjnych. Przechodzą obecnie serię ostatecznych testów na terenie prowincji Helmand.

Druga partia 100 wozów została zamówiona w grudniu ubiegłego roku (zobacz: Kolejne zamówienie na Foxhoundy). Ze względu na zmniejszanie budżetu wojskowego Królestwa, rozważano wtedy rezygnację z całkowitego wypełnienia żądań wojsk lądowych. Chciały one łącznie 400 takich samochodów, dla zastąpienia lekko opancerzonych Land Roverów. Ostatecznie jednak, wraz z ujawnieniem informacji o przybyciu wozów do Afganistanu, podano, że zawarto ostatnią z umów. Dotyczy ona 100 Foxhoundów, za które brytyjscy podatnicy zapłacą 90 mln GBP.

Samochody na pokładzie Boeinga C-17 Globemaster III, którym przetransportowano je do Afganistanu / Zdjęcia: MO Wielkiej Brytanii

Foxhound jest oferowany wspólnie przez europejską filię amerykańskiej Force Protection (obecnie część General Dynamics Land Systems), we współpracy z brytyjską Ricardo Specialist Vehicle. Przeznaczono go do przewozu do 6 żołnierzy i ma maksymalną masę 7,5 t. Ograniczenie ciężaru - mające poprawić mobilność pojazdu - powoduje jednak zmniejszenie poziomu ochrony, w stosunku do dużych pojazdów klasy MRAP. Zapewnia bowiem spełnienie natowskiego STANAG-u poziomu 3b, odnośnie ładunków wybuchowych, a więc przeżycia załogi po wybuchu ekwiwalentu 8 kg trotylu pod dnem pojazdu i poziomu 2, odnośnie ochrony balistycznej (pociski ppanc 7,62 mm x 39, np. z AK, wystrzeliwane z odległości ponad 30 m), z opcjonalną możliwością osiągnięcia poziomu 3 (pocisków karabinowych kalibru 7,62 mm). Brytyjczycy twierdzą jednak, że niższy poziom ochrony zrekompensuje mobilność i możliwość działania w terenie niedostępnym dla samochodów klasy MRAP.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.