Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Scout SV ujawniony, ale...

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 15 września 2011

General Dynamics UK zaprezentowała na tegorocznych targach DSEi prototyp czołgu rozpoznawczego dla brytyjskich wojsk lądowych, Scout SV. Program jest jednak zagrożony.

Brytyjskie wojska lądowe zamierzają zamówić od 400 do 586 pojazdów rodziny SV, głównie czołgów rozpoznawczych. Dotychczasowe negocjacje zakładały również opcję na dodatkowe 200 wozów bazowych. Przyszłość programu nie jest jednak przesądzona... / Zdjęcie: General Dynamics UK

Brytyjska filia amerykańskiego koncernu wygrała przetarg na czołg rozpoznawczy i wozy towarzyszące w marcu 2010 (zobacz: Zwycięstwo General Dynamics). Po kilku miesiącach, w lipcu, Londyn zlecił przedsiębiorstwu opracowanie konstrukcji i stworzenie 7 prototypów (zobacz: 500 mld GBP na ASCOD), w tym 3 wozów rozpoznawczych, ewakuacji technicznej, naprawczego, przewozu żołnierzy sekcji rozpoznania oraz pojazdu bazowego. Do dzisiaj powstały już dwa prototypy czołgów rozpoznawczych. Jeden z nich jest obecnie prezentowany na DSEi.

Wóz o masie 34 t (maksymalna masa bojowa obliczana jest na 42 t) został wyposażony w prototypową wieżę Lockheed Martin UK Experimental Demonstration Unit (EDU), uzbrojoną w armatę CTAI Cased Telescoped (CT40) kalibru 40 mm. Pierwsze strzelania zestawu odbyły się w maju bieżącego roku.

Wóz napędzany jest turbodieslem MTU V8 199 TE21 o mocy 815 KM (nieco słabszy model TE20, o mocy 711 KM napędza niemiecko-duńskie transportery Boxer, starsze zaś odmiany bwp Ulan i Pizarro, a więc wozy, które stanowiły podstawę dla projektowania SV), zblokowanym z automatyczną przekładnią Renka 256B.

General Dynamics UK ma jeszcze ok. 3-4 miesięcy na przekazanie poajzdu do prób. W 2013, po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych, brytyjskie ministerstwo obrony ma zdecydować o rozpoczęciu produkcji seryjnej. W takiej sytuacji pierwsze czołgi powinny dotrzeć odbiorcy w 2016. Podwozia do pojazdów pierwszej partii produkcyjnej będą wytwarzane w należących do koncernu GD (GDELS) hiszpańskich zakładach Santa Barbara Sistemas. W tym samym czasie w brytyjskim DSG powstanie linia montażowa, na której podwozia będą integrowane z wieżami

Jednak plany te nie muszą zostać zrealizowane. Na DSEi Sandy Wilson szef brytyjskiej filii koncernu poinformował, że projekt może zostać znacznie opóźniony z powodu oszczędności budżetowych. Istnieje nawet realna możliwość zrezygnowania przez Londyn z rozwoju wozów rodziny SV.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.