Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Japończycy przeciw MV-22 Osprey

Lotnictwo wojskowe, 11 września 2012

Ponad 100 tysięcy mieszkańców Okinawy zgromadziło się w niedzielę w proteście przeciwko rozmieszczeniu na Okinawie amerykańskich przemiennopłatów MV-22 Osprey, po serii wypadków z ich udziałem.

MV-22 Osprey w bazie lotniczej USMC w Iwakuni oczekujące na odlot do macierzystej MCAS Futenma w mieście Ginowan na Okinawie. Termin wylotu był już kilkakrotnie zmieniany / Zdjęcie: USMC

Protestujący domagali się od USA i Japonii natychmiastowego odstąpienia od planów rozmieszczenia 12 MV-22 Osprey MCAS Futenma, położonej w centrum gęsto zamieszkałego miasta Ginowan na Okinawie (Uziemione Osprey’e na Okinawie, 2012-07-27).

Był to największy antyamerykański protest na Okinawie od dziesięcioleci. Dodatkowo zaogniony awarią i przymusowym lądowaniem Osprey`a w Północnej Karolinie, z zaledwie 6 września. Na szczęście nikt nie został ranny, a awaria była spowodowana wyciekiem oleju.

Dla Japończyków był to jednak kolejny dowód na to, że MV-22 Osprey zagrażają ich życiu. Mieszkańcy Okinawy uważają, że maszyna jest zbyt awaryjna, aby mogła latać nad gęsto zaludnioną wyspą.

Przemawiający do protestujących Atsushi Sakima, burmistrz Ginowan, powiedział, że historia tych samolotów dowodzi, że są one niebezpieczne. Dlatego rząd Japonii powinien zakazać ich stacjonowania na Okinawie. Wielokrotnie pytał, kto poniesie odpowiedzialność, jeśli dojdzie do awarii samolotu nad dzielnicą mieszkalną.

Przewodniczący prefektury Okinawa Masaharu Kina mówił: To nie może być uważane za normalne, żyć w warunkach, w których Osprey może spaść z nieba w każdej chwili.

Do protestu przyłączyli się mieszkańcy innych japońskich wysp oraz stołecznego Tokio, którzy w liczbie 10 tys. okrążyli budynek parlamentu.

USA i rząd Japonii przekonują, że Osprey’e są bezpieczne, a ostatnie zdarzenia spowodowane były ludzkimi błędami. Przytaczany jest raport z katastrofy MV-22 w Maroko, gdzie zginęło dwóch członków załogi, a dwaj piloci zostali ranni (Osprey rozbił się w Maroko, 2012-04-12).

Według raportu, maszyna wystartowała z nosem w kierunku wiatru. W normalnej sytuacji pilot powinien rozpocząć wznoszenie. Zamiast wykonać ten manewr i przelecieć nad żołnierzami i sprzętem, piloci zdecydowali się obrócić samolot w prawo. Mając wiatr w plecy rozpoczęli przesuwanie śmigieł do lotu poziomego, co spowodowało przesunięcie środka ciężkości maszyny do przodu i pochylenie jej nosem w dół. W połączeniu z turbulencjami wywołanymi przez inny samolot, zakończyło się to katastrofą.

Zdarzenie zostało już zaprogramowane w symulatorach, aby wyeliminować tego typu błędy w przyszłości.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.