Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Uziemione Osprey’e na Okinawie

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 27 lipca 2012

Amerykanie nie rozpoczną w Japonii lotów na Boeing MV-22 Osprey do czasu przekazania Tokio wyników śledztw z ostatnich dwóch wypadków lotniczych z udziałem tych maszyn.

Jeden z MV-22 w bazie Iwakuni. Pierwotnie samoloty miały stąd odlecieć do docelowej Futenmy. Obecnie czekają na zgodę na lot ze strony japońskiej. Zwraca uwagę złożenie skrzydeł i łopat wirników/śmigieł, wymagane do bazowania na pokładach okrętów wojennych / Zdjęcie: USMC

23 lipca 2012 do portu w bazie Korpusu Piechoty Morskiej w Iwakuni przybył statek z 12 Boeingami MV-22 Osprey, które mają zastąpić używane dotąd w bazie lotniczej Korpusu Piechoty Morskiej w Futenma na Okinawie śmigłowce Boeing CH-46E. Docelowo na wyspie mają znaleźć się 22 samoloty hybrydowe.

Przelot nad terytorium Japonii został jednak zabroniony przez Tokio. Władze, po protestach mieszkańców Okinawy, podważyły niezawodność MV-22. Wskazały na dwa ostatnie wypadki z ich udziałem: kwietniowy w Maroko (Osprey rozbił się w Maroko, 2012-04-12) oraz czerwcowy na Florydzie, gdzie na szczęście nikt nie zginął.

Tymczasem baza USMC w Futenma znajduje się w gęsto zaludnionej części 90-tysięcznego Ginowan. Jego mieszkańcy mają w pamięci incydent z 2004, kiedy śmigłowiec Sikorsky CH-53 spadł na budynek miejscowego uniwersytetu. Nikt nie zginął, jednak zanotowano duże zniszczenia.

Amerykanie ugięli się przed żądaniami Tokio i planują przedstawienie wyników dochodzenia w sprawie marokańskiej katastrofy w najbliższych dniach. Dane o incydencie na Florydzie zostaną przekazane pod koniec sierpnia. Zostaną one poddane analizie przez japońskich specjalistów, którzy wydadzą ewentualna zgodę na wykonywanie przez MV-22 lotów operacyjnych. USMC planuje obecnie, że samoloty zostaną przebazowane do Futenma we wrześniu, a w październiku osiągną pełną gotowość do działań.

Według informacji pionu bezpieczeństwa lotów Korpusu Piechoty Morskiej, MV-22 i CV-22 (należące go USAF) brały udział w co najmniej 30 zdarzeniach lotniczych w latach 2006-2012. Są one klasyfikowane pod względem wielkości uszkodzeń statku powietrznego. Klasa A dotyczy zdarzeń, w których nastąpiło całkowite zniszczenie statku powietrznego lub jego naprawa wymaga więcej niż 2 mln USD. Kolejne dwie klasy (B i C) dotyczą wypadków powodujących uszkodzenia i konieczność napraw kosztujących - odpowiednio - powyżej 500 i 50 tys. USD. W omawianym okresie Osprey`e wzięły udział w 2 wypadkach klasy A (obok wspomnianej już katastrofy w Maroko Amerykanie utracili CV-22 także w Afganistanie; KatastrofaOsprey'a, 2010-04-09), 6 klasy B, i 22 klasy C.

Amerykanie wskazują, że biorąc pod uwagę liczbę poważnych wypadków w stosunku do 100 tys. h lotów, MV-22 charakteryzuje się bardzo wysokim współczynnikiem bezpieczeństwa. Statystyki zaniżają CV-22, wykorzystywane w zupełnie innych, trudniejszych warunkach, głównie do operacji specjalnych.

Pomijając względy bezpieczeństwa lotów, baza Futenma jest stałym obiektem protestów mieszkańców, z powodu hałasu czy zagrożenia przestępstwami kryminalnymi. Niedawno stała się obiektem ostrego sporu między Tokio a Waszyngtonem. Amerykanom udało się ostatecznie utrzymać bazę, jednak żądania jej zamknięcia wywołały największy kryzys w stosunkach między obu państwami od zakończenia II wojny światowej (Kryzys japońsko-amerykański, 2009-10-26; Futenma - bez przełomu, 2011-02-17).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.