Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

AW101 ponownie w amerykańskim przetargu?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 19 września 2012

Włosko-brytyjska AgustaWestland i amerykański Northrop Grumman zawarły porozumienie o współpracy, dotyczące wykorzystania śmigłowca AW101 w planowanych przetargach na śmigłowce prezydenckie i maszyny CSAR dla USAF.

AW101 jest ciężkim (wg. polskiej terminologii), trzysilnikowym śmigłowcem, o maksymalnej masie startowe 14,6 t, który służy w siłach zbrojnych 10 państw, głównie jako maszyna morska / Zdjęcie: AgustaWestland

Europejskie i amerykańskie przedsiębiorstwa były dotychczas zaciekłymi konkurentami. AgustaWestland, wraz z Boeingiem i Lockheed Martinem, zwyciężyły w 2005 w przetargu na dostawy śmigłowców dla eskadry prezydenckiej, tworząc na bazie AW101 zamerykanizowaną wersję VH-71 Kestler. Northrop Grumman z kolei, występując w grupie z Sikorsky Aircraft i L-3 Communication, oferowali bez powodzenia odmianę S-92.

Zmieniające się i bardzo wyśrubowane żądania Pentagonu w stosunku do Kestlera doprowadziły jednak do spiętrzenia się problemów technicznych i niekontrolowanego wzrostu kosztów programu, co ostatecznie doprowadziło do jego skasowania w 2009 (Kasata programu VH-71, 2009-06-02).

Zawarte wczoraj wstępne porozumienie zakłada współpracę obu podmiotów przy przygotowywanych przetargach na śmigłowce ratownictwa bojowego dla amerykańskich wojsk lotniczych (program Combat Rescue Helicopter, CRH) i statki powietrzne eskadry prezydenckiej (program VXX; zamierza w nim wziąć udział także Bell/Boeing, producent samolotów hybrydowych V-22 Osprey).

Oznacza to całkowita zmianę sojuszów, choć faktem jest, że jako pierwszy uczynił to Lockheed Martin, który już w 2010 porozumiał się z Sikorsky Aircraft (Lockheed Martin zmienia barwy, 2010-04-20).

Nie jest jednak pewne, czy na przeszkodzie tandemu AgustaWestland-Northrop Grumman nie stanie Boeing, który dwa lata temu kupił pełnię praw intelektualnych, dokumentację i prawa do produkcji śmigłowca AW101, co dotyczyło programu VXX (Boeing kupił prawa do AW101, 2010-06-09). Faktem jest jednak, że strony nie ujawniły wówczas szczegółów umowy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.