Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oshkosh w Sulejówku

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 08 października 2012

W Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej odbył się, zorganizowany przez spółkę UMO, pokaz pojazdów amerykańskiej spółki Oshkosh Defense: wozu o wzmocnionej odporności przeciwminowej M-ATV SFV oraz terenowej ciężarówki rodziny FMTV.

Prezentacja obejmowała przejazd po pobliskim poligonie. M-ATV zademonstrował m.in. możliwość podjazdu pod strome wzniesienie, zatrzymania się na nim a następnie ruszenia (wszystko przy użyciu automatycznej skrzyni biegów)

M-ATV jest konstrukcją, która nie ma obecnie żadnego odpowiednika, a powstała w wyniku amerykańskich doświadczeń z Afganistanu. Wóz łączy dużą odporność na miny i improwizowane ładunki wybuchowe (typową dla pojazdów MRAP) z bardzo dobrymi zdolnościami terenowymi. M-ATV ma masę 12,5 t (DMC to 14,7 t) i zamówiony został przez amerykańskie siły zbrojne w liczbie ponad 10 tys. (do tej pory do Afganistanu trafiło ponad 7500 wozów). Kolejne 750 pojazdów nabyły Zjednoczone Emiraty Arabskie.

W Sulejówku zaprezentowano wersję M-ATV SFV (Special Forces Vehicle) opracowaną dla i przy współudziale amerykańskich sił specjalnych. Wyróżnia ją kilka modyfikacji w porównaniu z typowym M-ATV, jak powiększone szyby przednie, czy dodatkowy zderzak służący do przepychania innych pojazdów. Interesującą modyfikacją jest piąte siedzisko (umieszczone w tylnym rzędzie, po środku), które składa się i może służyć jako podstawa dla strzelca broni zamocowanej na obrotnicy (przypomina ono nieco fotel z Rosomaka, który również może zostać złożony i służyć jako podstawa dla żołnierza wyglądającego przez górne włazy przedziału desantu). Po złożeniu siedziska żołnierze uzyskują dostęp do kolejnej nowości – odsuwanych wrót, umożliwiających dostęp do przedziału transportowego (rozwiązanie podobne do stosowanych na nowszych HMMWV, jak M1151).

Demonstrowany FMTV wyposażony był w kabinę opancerzoną, nie ujawniono jej dokładnej odporności jednak jest on znacznie wyższy od pierwszego poziomu wg. STANAG 4569 / Zdjęcia: Paweł K. Malicki

Drugim prezentowanym pojazdem był przedstawiciel rodziny średnich ciężarówek FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles). Zaprezentowano model transportowy M1083 w układzie 6x6. Ciężarówka może zabrać do 4,5 t ładunku użytecznego. Parametry wozu pozycjonują ją w klasie, w której znajduje się Star 266 (polski pojazd będzie musiał zostać zastąpiony w najbliższych latach). Potencjalnego nabywcę zainteresować może, że prezentowany wóz jest zaledwie jednym z 17 różnych modeli dostępnych łącznie w 23 konfiguracjach. FMTV jest obecnie podstawową średnią ciężarówką US Army (Mniej FTMV, 2012-02-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.