Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Niesprawny Astute?

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 18 listopada 2012

Według The Guardian, najnowszy, wielozadaniowy brytyjski okręt podwodny, HMS Astute ma szereg wad, w tym niemożność osiągnięcia maksymalnej prędkości. Resort obrony określił problemy jako charakterystyczne dla pierwszego okresu użytkowania.

HMS Astute został zwodowany w 2007 i 3 lata później wszedł do służby. Podobnie jak wszystkie inne brytyjskie OP został wyposażony w siłownię nuklearną. Ma 97 m długości i 7400 t wyporności w zanurzeniu. Jest określany jako najbardziej nowoczesna jednostka Royal Navy, m.in. ze względu na charakterystyki stealth, pakiet sensorów i urządzeń łączności. Jego uzbrojenie stanowią torpedy Spearfish i pociski manewrujące Tomahawk Block IV / Zdjęcie: Royal Navy

Zapewnienia ministerstwa obrony mogą być przyjęte jako zasadne w odniesieniu do części problemów. Według The Guardian, dotyczy to m.in. przyczyn przecieków w czasie jednych z ćwiczeń u wybrzeży USA. Okazało się, że zaślepki rur doprowadzających wodę morską do chłodzenia reaktora zostały wykonane z nieodpowiedniego materiału. Jedna z nich skorodowała na tyle, by doprowadzić do rozszczelnienia i zalewania przedziału siłowni, co wymusiło natychmiastowe wynurzenie oraz powrót do bazy. Producent, BAE Systems Submarine Solutions w Barrow-in-Furness, wymienił potem wszystkie niezgodne z projektem podzespoły.

Podobny charakter mają raportowane przez część załogi problemy z przekazywaniem obrazów z peryskopu w czasie rzeczywistym czy brak certyfikatu bezpieczeństwa dla komputerowych konsoli przedziału dowodzenia.

O wiele bardziej poważne kwestie dotyczą układu napędowego. Niepotwierdzone doniesienia wskazują np. na wykorzystanie w obudowie reaktora zanieczyszczonego ołowiu i zjawiska śladowego promieniowania kapsuły, co daje w efekcie wadliwe odczyty na aparaturze pomiarowej. Wreszcie, okręt napędza reaktor Rolls-Royce PWR 2, którego pierwowzory służą na o wiele większych, strategicznych OP typu Vanguard (HMS Victorious wraca do służby, 2008-07-11). Ogrzana w reaktorze para trafia natomiast do systemu zaczerpniętego z poprzedników Astute, okrętów typu Trafalgar.

Według informatorów gazety, dało to wymierne oszczędności w czasie budowy. Tyle, że cały układ działa wadliwie, a przejawem tego jest nieosiąganie prędkości maksymalnej, czyli 29 w. (54 km/h). To z kolei stawia pod znakiem zapytania możliwość nie tylko prowadzenia sprawnych działań podwodnych (podstawowym zadaniem HMS Astute jest zwalczanie wrogich okrętów podwodnych), ale wypełnienia głównego zadania taktycznego – ochrony grup lotniskowcowych. Zakłada się bowiem, że nowe jednostki tej klasy, typu Qeen Elizabeth (Francusko-brytyjskie lotniskowce?, 2010-08-31), których budowa już się rozpoczęła, maja osiągać właśnie 30 w.

Kosztorys programu budowy 7 OP typu Astute wycenia się obecnie na 9,75 mld GBP, o 2 mld więcej niż pierwotnie zakładano. Zanotowano także 4-letnie opóźnienie, które może się jeszcze zwiększyć. Sam HMS Astute mimo, że został przyjęty do służby (Astute przyjęty do służby, 2010-08-30), nie osiągnął jeszcze gotowości operacyjnej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.