Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Mniejsze straty niemieckiego Eurocoptera

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 17 marca 2013

Niemieckie ministerstwo obrony i Eurocopter podpisały wstępne porozumienie dotyczące zmniejszenia liczby zamawianych śmigłowców uderzeniowych Tiger z 80 do 57 oraz wielozadaniowych NH90, ze 122 do 100. Wcześniej zakładano większe redukcje.

Jeden z niemieckich Tigerów w Afganistanie / Zdjęcie: Bundeswehr

W 2011 niemiecki resort obrony zapowiedział zmniejszenie pierwotnego zamówienia na śmigłowce uderzeniowe i wielozadaniowe, w związku z ograniczeniem liczebności sił zbrojnych (Nowa struktura Bundeswehry, 2012-10-02, 185 tysięcy żołnierzy, 2010-12-13). Zamiast 122 wielozadaniowych NH90 i 80 uderzeniowych Tigerów, Berlin chciał kupić odpowiednio 80 i 40 maszyn obu typów.

Tak duże redukcje wywołały sprzeciw niemieckich zakładów Eurocoptera, ponieważ doprowadziłyby one do przedwczesnego zakończenia produkcji, zwolnień grupowych i odbiłyby się znacznie na wynikach finansowych. W związku z tym już w styczniu 2012 przedstawiciele koncernu poinformowali o rozpoczęciu negocjacji, w sprawie zmiany planów resortu obrony. Miały one trwać kilka miesięcy (Więcej niemieckich Tigerów?, 2012-01-25).

Okazało się, że rozmowy pochłonęły zdecydowanie więcej czasu, przyniosły jednak – z punktu widzenia przemysłu – lepsze rezultaty. W piątek resort obrony i producent podpisali wstępne porozumienie (Memorandum of Understanding), które zakłada, że wojsko kupi 57 śmigłowców uderzeniowych i 82 wielozadaniowe. Dodatkowo, użytkownik sprzeda Eurocopterowi w późniejszym terminie dotąd dostarczone 11 Tigerów. Transakcja ta pozwoli na ewentualne ich sprzedanie za granicę. W istocie więc dostawca wyprodukuje 68 maszyn.

Odnośnie NH90 (produkowanych przez NHI, w którym udziały ma Eurocopter), Berlin zobowiązał się wstępnie do kupienia w przyszłości 18 egzemplarzy dla marynarki wojennej. Resort podjął już międzynarodowe negocjacje w sprawie przyłączenia się do współfinansowania prac badawczo-rozwojowych odmiany morskiej. Transakcja ta nie była pierwotnie planowana. Zakładano natomiast przeprowadzenie otwartego przetargu na ok. 30 śmigłowców morskich, w którym – jak przypuszczano – miały ze sobą rywalizować NH90, AgustaWestland AW101 czy Sikorsky H-92.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.