Reklama
Reklama

Ministerstwo obrony Indii kończy rozmowy z rządem USA o sprzedaży 10 samolotów transportowych C-17.

Samoloty miałyby kosztować po ok. 220 mln USD, choć Delhi ma nadzieję na znaczne obniżenie ceny (dla US Air Force cena jednostkowa niewiele przekracza 200 mln USD). C-17 Globemaster III mają zostać sprzedane w ramach FMS (Foreign Military Sales). Kolejne informacje o przygotowywanej transakcji przekazał szef indyjskiego oddziału Boeing Defense, Space & Security, Vivek Lall. Indie wystosowały RfI (Request for Information) w 2008. USA prezentowały możliwości samolotów transportowych C-17 w Indiach w listopadzie, w czasie wspólnych ćwiczeń w Agra.

Gdyby USA zgodziły się na tę transakcję, byłby to kolejny dowód na zmianę polityki Waszyngtonu w zakresie sprzedaży uzbrojenia i transferu zaawansowanych technologii (Wielkie cięcia zakupów broni w USA, Amerykanie podzielą się technologią z Brazylią?). Stany Zjednoczone zaczynają ostro rywalizować z Rosji i Europą na rynku indyjskim (Boeing oferuje Indiom Apache i Chinooki, Kody Gripena, próby F-16).

Indie kupiły w ostatnim okresie od USA kilka typów uzbrojenia i sprzętu wojskowego, w tym 12 radarów monitorowania ognia artyleryjskiego AN/TPQ-37 za 190 mln USD, okręt desantowy USS Trenton (przemianowany na INS Jalashva) z 6 śmigłowcami pokładowymi UH-6H za 92,5 mln USD, 6 samolotów transportowych C-130J za 962 mln USD (z dostawami od 2011) i 8 samolotów rozpoznania morskiego i ZOP P-8I za 2,1 mld USD (z dostawą za 4 lata, ostatnie w 2015). Jednocześnie Delhi zrezygnowało z kilku przygotowywanych kontraktów z Moskwą (m.in. samolotów ZOP Ił-38SD, Indie rezygnują z Ił-38SD) i krajami europejskimi (197 śmigłowców Eurocoptera za miliard dolarów, Indie nie kupią śmigłowców Eurocoptera, i 6 Airbusów A300MRTT za 1,5 mld USD). Najpoważniejsza rywalizacja prowadzona jest obecnie o kontrakt na 126 myśliwców wielozadaniowych za ponad 10 mld USD (Indyjskie próby za kilka dni?).

Obecnie w wyposażeniu wojsk lotniczych na świecie znajduje się 212 C-17, w tym USAF - 193. W Indiach amerykańskie samoloty transportowe uzupełnią, a częściowo zastąpią mniejsze rosyjskie An-32 (Delhi ma ich 100, obecnie przechodzący remonty w Irkucku) i Ił-76 (40). C-17 są produkowane w Long Beach, gdzie jest zatrudnionych 5 tysięcy ludzi. Produkcja samolotu już się kończy, a indyjskie zamówienie może ją nieco przedłużyć.

Samoloty miałyby kosztować po ok. 220 mln USD, choć Delhi ma nadzieję na znaczne obniżenie ceny (dla US Air Force cena jednostkowa niewiele przekracza 200 mln USD). C-17 Globemaster III mają zostać sprzedane w ramach FMS (Foreign Military Sales). Kolejne informacje o przygotowywanej transakcji przekazał szef indyjskiego oddziału Boeing Defense, Space & Security, Vivek Lall. Indie wystosowały RfI (Request for Information) w 2008. USA prezentowały możliwości samolotów transportowych C-17 w Indiach w listopadzie, w czasie wspólnych ćwiczeń w Agra.

Gdyby USA zgodziły się na tę transakcję, byłby to kolejny dowód na zmianę polityki Waszyngtonu w zakresie sprzedaży uzbrojenia i transferu zaawansowanych technologii (Wielkie cięcia zakupów broni w USA, Amerykanie podzielą się technologią z Brazylią?). Stany Zjednoczone zaczynają ostro rywalizować z Rosji i Europą na rynku indyjskim (Boeing oferuje Indiom Apache i Chinooki, Kody Gripena, próby F-16).

Indie kupiły w ostatnim okresie od USA kilka typów uzbrojenia i sprzętu wojskowego, w tym 12 radarów monitorowania ognia artyleryjskiego AN/TPQ-37 za 190 mln USD, okręt desantowy USS Trenton (przemianowany na INS Jalashva) z 6 śmigłowcami pokładowymi UH-6H za 92,5 mln USD, 6 samolotów transportowych C-130J za 962 mln USD (z dostawami od 2011) i 8 samolotów rozpoznania morskiego i ZOP P-8I za 2,1 mld USD (z dostawą za 4 lata, ostatnie w 2015). Jednocześnie Delhi zrezygnowało z kilku przygotowywanych kontraktów z Moskwą (m.in. samolotów ZOP Ił-38SD, Indie rezygnują z Ił-38SD) i krajami europejskimi (197 śmigłowców Eurocoptera za miliard dolarów, Indie nie kupią śmigłowców Eurocoptera, i 6 Airbusów A300MRTT za 1,5 mld USD). Najpoważniejsza rywalizacja prowadzona jest obecnie o kontrakt na 126 myśliwców wielozadaniowych za ponad 10 mld USD (Indyjskie próby za kilka dni?).

Obecnie w wyposażeniu wojsk lotniczych na świecie znajduje się 212 C-17, w tym USAF - 193. W Indiach amerykańskie samoloty transportowe uzupełnią, a częściowo zastąpią mniejsze rosyjskie An-32 (Delhi ma ich 100, obecnie przechodzący remonty w Irkucku) i Ił-76 (40). C-17 są produkowane w Long Beach, gdzie jest zatrudnionych 5 tysięcy ludzi. Produkcja samolotu już się kończy, a indyjskie zamówienie może ją nieco przedłużyć.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.