Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wielkie cięcia zakupów broni w USA

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 08 listopada 2009

Amerykański budżet obronny będzie rosnąć w najbliższych latach, ale zakupy nowego uzbrojenia zostaną zredukowane prawie o połowę. Koncerny z USA będą zmuszone eksportować znacznie więcej niż obecnie.

Według analityków, szybkość EFV nie uchroni go ani przed pociskami przeciwokrętowymi na wodzie, ani przed minami i improwizowanymi ładunkami wybuchowymi na lądzie. Niezwykle drogi program rozwoju pojazdu nie ma więc sensu...

Według analiz Congressional Budget Office, budżet obronny USA wzrośnie z obecnych 680 mld USD (Prezydent podpisał budżet obronny USA, Amerykański budżet obronny na 2010) do 797 mld USD w 2019. Jego wzrost będzie jednak hamowany przez ogromny deficyt budżetowy, konieczność spłat zadłużenia publicznego i rosnące wydatki socjalne (szczególnie na program ochrony zdrowia). W samym budżecie obronnym będą wzrastać wydatki na utrzymanie personelu, co spowoduje ograniczenie wydatków na zakupy nowego uzbrojenia i programy rozwojowe. Już w ciągu najbliższych 2 lat US Army ma przyjąć kolejnych 30 tys. żołnierzy, co oznacza wzrost rocznych wydatków osobowych z obecnych 136 do blisko 140 mld USD. Ograniczenie wydatków w tym zakresie mogłoby nastąpić jedynie w wypadku wycofania się USA z wojen prowadzonych na świecie, przede wszystkim na Bliskim Wschodzie, na co się nie zanosi.

Cytowany przez Defense News analityk budżetowy Cecil Black twierdzi, że wydatki na rozwój i zakupy nowego uzbrojenia zostaną ograniczone o 40%. Black twierdzi, że wartość nowego uzbrojenia kupowanego z budżetu Pentagonu spadnie z obecnych 107 mld USD do 66 mld USD w 2020. Z kolei wydatki na programy badawczo-rozwojowe zostaną ograniczone z 79 mld USD w bieżącym roku do 44 mld USD w 2020 (kwoty uwzględniają inflację). Dla amerykańskich koncernów zbrojeniowych oznacza to konieczność poszukiwania zagranicznych rynków zbytu. Oznacza też, że raczej udoskonalane będą obecnie istniejące konstrukcje niż tworzone nowe, co ograniczy ryzyko niepowodzenia programów rozwojowych.

Już teraz szef Departamentu Obrony USA, Robert Gates zrezygnował z kilku dużych programów (40 mld USD cięć), m.in. z dalszych zakupów myśliwców stealth F-22 (ostatecznie kupiono 187 z planowanych pierwotnie 750 samolotów) i śmigłowców VIP, a także rozwoju śmigłowców CSAR, dwóch kinetycznych systemów antyrakietowych i ograniczył program latającego lasera. Poważnemu ograniczeniu uległ też program Future Combat Systems US Army. Rozważane jest ograniczenie kolejnych programów. Na celowniku Pentagonu jest szybka amfibia dla USMC (EFV, Expeditionary Fighting Vehicle - z powodu problemów technicznych koszt tego programu wzrósł od 2000 z 9 do 13,7 mld USD, W obronie EFV) i wymiana silników w samolotach transportowych C-5, a także największy program zbrojeniowy wszechczasów - JSF (Problematyczny F-35). Przyszłe uzbrojenie amerykańskich sił zbrojnych musi być bowiem lepiej dostosowane do wymagań obecnych konfliktów militarnych.

Już obecnie amerykańskie przedsiębiorstwa lotniczo-zbrojeniowe eksportują uzbrojenie w znacznie większej skali niż jeszcze kilka lat temu (USA, Włochy, Rosja). Tylko w 2008 USA zawarły kontrakty na zagraniczne dostawy uzbrojenia o wartości 37,8 mld USD (to aż 68,4% wszystkich kontraktów na świecie), wobec 25,4 mld USD w 2007 i kilku miliardów dolarów rocznie w poprzednich latach. Amerykanie wchodzą na nowe dla siebie rynki (np. Indie) nawet kosztem transferu technologii, co dotąd było nie do pomyślenia. Krytycy tego postępowania ostrzegają przed utratą kontroli na wieloma zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, co w przyszłości może oznaczać konieczność konkurowania z tanimi producentami. W podobnej sytuacji znalazła się Rosja, która przez wiele lat transferowała technologie do ChRL i Indii, by obecnie tracić nie tylko ich rynki, ale i konkurować z tańszymi kopiami swego uzbrojenia w innych krajach (W czasach światowego kryzysu - w kryzysie bez kryzysu).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.