Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Bartosz Głowacki

Ujawnienie przez Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych Ministerstwa Obrony Narodowej wstępnych założeń taktyczno-technicznych, dotyczących dostawy 16 samolotów szkolno-bojowych (nazywanych LIFT, czyli Lead-In Fighter Trainining, przeznaczonych do szkolenia przyszłych pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych) wraz z systemem szkolenia i pakietem logistycznym daje nadzieję, że w niedalekiej przyszłości uczniowie-piloci Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie otrzymają do dyspozycji następców wysłużonych Iskier.

Obecnie 4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego SP, stacjonujące w Dęblinie, ma  do dyspozycji 41 samolotów TS-11 Iskra. Ostatnie egzemplarze tego typu  mają być wycofane ze służby do końca 2012. Jeżeli do tego czasu  Ministerstwo Obrony Narodowej nie zakupi nowych samolotów  szkolno-bojowych, przyszli piloci samolotów bojowych Sił Powietrznych  praktycznie zostaną pozbawieni możliwości wykonywania lotów / Zdjęcie:  Mariusz Adamski

MON zarezerwowało na ten cel kwotę ok. 1,45 mld zł, która ma być wydana do 2018. Według Biura Analiz Rynku Uzbrojenia stanowi ona od 55 do 80% niezbędnych środków. W czerwcu, podczas jubileuszu 85-lecia Szkoły Orląt minister obrony narodowej Bogdan Klich stwierdził, że w ciągu kilkunastu miesięcy rozstrzygnięty zostanie przetarg na zakup nowych samolotów szkolno-bojowych, które umożliwią szkolenie pilotów na najwyższym poziomie. Klich zadeklarował, że chciałby, aby nowy samolot był do dyspozycji pilotów i uczniów w 2013.

WSTĘPNE WYMAGANIA

Wprawdzie MON zastrzega, że zaprezentowany dokument nie jest ostateczny i może ulec zmianie, a zamawiający do czasu formalnego wszczęcia postępowania nie będzie odpowiadał na pytania dotyczące przedstawionych wymagań, analizując dostępny dokument trudno nie oprzeć się wrażeniu, że niektóre wymagania są niezbyt spójne z rzeczywistością i postawione nieco na wyrost, a inne ze spokojnym sumieniem można by pominąć. W dodatku w dokumencie położono bardzo duży nacisk na aspekty związane z możliwościami bojowymi samolotu, co były szef szkolenia Sił Powietrznych gen. dyw. pil. Anatol Czaban uzasadnił następująco: Zdolność do przenoszenia rzeczywistych środków uzbrojenia, a nie jedynie możliwość symulacji ich użycia jest istotna dla relatywnie niewielkich wojsk lotniczych, mających na stanie ograniczoną liczbę samolotów bojowych, które nie są w stanie wykonać wszystkich stawianych przed nimi zadań. W takim przypadku, optymalnym rozwiązaniem jest wyekwipowanie samolotów LIFT w funkcje elementów wyposażenia pokładowego i uzbrojenia, których użycie może być symulowane podczas lotów szkoleniowych, przy jednoczesnym zachowaniu zdolności do przenoszenia rzeczywistego uzbrojenia.

Wymagania obejmują następujące zagadnienia:

1. Samolot szkolenia zaawansowanego - wymagania dotyczące osiągów, właściwości pilotażowych, parametrów lotno-technicznych, zastosowania bojowego, wymagania co do systemów samolotu oraz kryteriów operacyjnych.

2. System szkolenia - wymagania dotyczące symulatora, trenażerów, wyposażenia informatycznego i technicznego sal wykładowych.

3. System logistyczny - wymagania dotyczące urządzeń i aparatury niezbędnej do eksploatacji samolotu, dokumentacji, pakietów części zamiennych, programów informatycznych oraz wsparcia technicznego.

SAMOLOT DO MISJI EKSPEDYCYJNYCH

Jak można przeczytać w Wymaganiach ...samolot szkolno-bojowy dla SP musi być konstrukcją przeznaczoną do szkolenia zaawansowanego personelu latającego na nowoczesnych samolotach wysokomanewrowych (ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania pilotów do przeszkolenia na samolot F-16 Block 52+) oraz realizacji misji bojowych. Powinien on charakteryzować się dużą prędkością lotu (w locie poziomym na wysokości 1000 m prędkość przyrządowa powinna być nie mniejsza niż 900 km/h, oprócz tego wskazane jest aby samolot był zdolny do przekroczenia bariery dźwięku) i zdolnością do działań w niesprzyjających warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Niestety, z żądaniem rozwinięcia prędkości ponaddźwiękowej kłóci się jedno z wymagań obligatoryjnych, aby system ratowniczy zapewnił załodze bezpieczne opuszczenie samolotu w pełnym zakresie prędkości poddźwiękowych. Jednak nieco dalej błąd ten naprawiono, pisząc iż wskazane jest, aby system ratowniczy zapewniał załodze bezpieczne opuszczenie samolotu w pełnym zakresie eksploatacyjnych prędkości i wysokości lotu. Wymaganie premiowane jest wyłącznie dla wartości powyżej prędkości 900 km/h.

Tu nasuwa się kolejna wątpliwość - czy rzeczywiście uczeń-pilot musi wykonywać loty z prędkością naddźwiękową w trakcie szkolenia. Wydaje się, że ten element z powodzeniem można zrealizować na docelowym typie samolotu bojowego (w wersji dwumiejscowej), w jednostce szkolenia operacyjnego.

Właściwości bojowe powinny zapewnić możliwość użycia samolotów LIFT do: lotów pilotażowo-nawigacyjnych, lotów w warunkach VFR oraz IFR w dzień i w nocy, lotów grupowych, w tym z wykorzystaniem okularowych wzmacniaczy obrazu (NVG) i lotów na szkolenie z zastosowania bojowego.

Nowe samoloty miałyby być przeznaczone do zwalczania wolno poruszających się celów powietrznych na małych wysokościach lotu, zwalczania naziemnych obiektów przeciwnika w bezpośrednim wsparciu lotniczym wojsk lądowych i zwalczania obiektów nawodnych we wsparciu lotniczym marynarki wojennej oraz (opcjonalnie) prowadzenia taktycznego rozpoznania powietrznego.

Samolot LIFT dla SP musi być zdolny do wykonywania zadań zarówno w narodowym systemie obronnym z lotnisk krajowych, jak i w składzie sił międzynarodowych, działając z lotnisk położonych poza terytorium Polski.

Kolejne pytanie - dlaczego zakłada się użycie samolotów szkolno-bojowych poza granicami kraju? Dotychczas żaden kraj zaangażowany w misje stabilizacyjne i pokojowe nie zdecydował się na takie rozwiązanie i zapewne nigdy się nie zdecyduje. Wiele mówi się o nieprzydatności odrzutowców podczas konfliktów asymetrycznych (a takie wojny będą dominować w obecnym stuleciu) i zastąpieniu ich lekkimi samolotami turbośmigłowymi (przeciwpartyzanckimi). Samolot szkolno bojowy może w razie potrzeby służyć do zadań obrony przestrzeni powietrznej kraju, ale jego przeznaczeniem nie jest wykonywanie misji ofensywnych - do tego służą wyspecjalizowane samoloty uderzeniowe.

DOSKONALE UZBROJONY

Oferowane samoloty muszą być konstrukcjami fabrycznie nowymi. W praktyce oznacza to, że MON będzie wybierało spośród trzech ofert (w kolejności alfabetycznej) - Alenia Aermacchi M346 Master, BAE Systems Hawk AJT i Korea Aerospace Industries T-50/TA-50 Golden Eagle.

Stopień dopracowania oferowanej konstrukcji samolotu do szkolenia zaawansowanego w zakresie podstawowym (płatowiec, układ sterowania lotem oraz zespół napędowy) w chwili złożenia oferty musi być zweryfikowany udokumentowanymi badaniami producenta. Wskazane jest aby samoloty były zdolne do przekroczenia bariery dźwięku i tankowania w powietrzu za pomocą przewodu sztywnego (będzie to dodatkowo premiowane w trakcie oceny złożonej oferty).

W tym miejscu nasuwa się kolejna poważna wątpliwość - po co samolotom szkolno-bojowym zdolność do pobierania paliwa w locie. Można domyślać się, że ma to związek z misjami ekspedycyjnymi, ale nawet pobieżna analiza rynku pokazuje, że żaden (!) ze wspomnianych samolotów nie ma instalacji paliwowej przystosowanej do tankowania w locie za pomocą przewodu sztywnego. W dodatku ten element szkolenia wykonywany jest relatywnie rzadko i bardziej racjonalne z ekonomicznego punktu widzenia byłoby realizowanie go na typie docelowym samolotu bojowego.

Kolejnym wymaganiem nie do spełnienia (przez wymienionych konkurentów) jest, aby samolot był wyposażony w dodatkowy system hamowania za pomocą spadochronu. Niestety, żaden z nich nie ma takiego rozwiązania.

Samolot LIFT musi być przystosowany do przenoszenia na co najmniej czterech podwieszeniach zewnętrznych ładunku o masie łącznej co najmniej 2 t. Jako typy uzbrojenia, jakie ma przenosić nowy samolot szkolno-bojowy SP, pod uwagę brane są pociski rakietowe powietrze-powietrze Raytheon AIM-9 Sidewinder (preferowany jest AIM-9X), pociski powietrze-ziemia Raytheon AGM-65G2 i szkolne TAGM-65, bomby Mk81/82/83 klasyczne, kierowane laserowo (Paveway III) i z modułem JDAM. Oprócz tego samoloty powinny być przystosowane do przenoszenia uzbrojenia artyleryjskiego o kalibrze 20-30 milimetrów (preferowanym rozwiązaniem jest 20-mm działko, zabudowane w kadłubie), zasobnika obserwacyjno-celowniczego i zasobnika rozpoznawczego typu DB-110, a także 70-mm niekierowane pociski rakietowe i przeciwokrętowe kierowane pociski rakietowe (nie podano o jaki typ chodzi).

Oferowane środki bojowe i zasobniki muszą być zintegrowane z systemami samolotu, a dostarczony samolot musi być gotowy do wykorzystania środka bojowego bez dodatkowych przedsięwzięć integracyjnych. Poprawność i bezpieczeństwo wykonania integracji muszą być potwierdzone zgodnie z zasadami certyfikacji w państwie oferenta. Tak więc każda zwłoka w ogłoszeniu przetargu będzie działać na niekorzyść strony polskiej, ponieważ oferenci będą mieli mało czasu na dostosowanie swoich samolotów do wymagań SP.


Skrzydlata Polska - 09/2010
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.