2 kwietnia na stronie internetowej Inspektoratu Uzbrojenia pojawiło się Zapytanie o informację (RfI). Jak można przeczytać we wspomnianym dokumencie jest to zarazem początek realizacji fazy analityczno-koncepcyjnej w zakresie pozyskania Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego (Advanced Jet Trainer) dla personelu lotniczego Sił Zbrojnych RP. System powinien składać się co najmniej z trzech elementów: samolotów szkolno-treningowych, pakietu szkoleniowego i pakietu logistycznego.
Poprzednia próba zakupienia przez Siły Powietrzne (SP) nowych samolotów szkolno-bojowych (LIFT), zakończyła się przerwaniem przetargu w październiku ub.r. Powodem były zbyt wygórowane wymagania taktyczno-techniczne, postawione potencjalnym następcom wysłużonych TS-11 Iskra.
W grę wchodzi kupno 16 egzemplarzy nowych statków powietrznych, które mają być podstawowym środkiem szkolenia zaawansowanego pilotów samolotów bojowych Sił Zbrojnych RP, ze szczególnym uwzględnieniem F-16. Muszą być napędzane przynajmniej jednym turbinowym silnikiem odrzutowym, zapewniającym osiągnięcie pułapu praktycznego min. 12 km oraz rozwinięcie w locie poziomym na wysokości 1000 m przyrządowej prędkości lotu nie mniejszej niż 800 km/h i uzyskanie w ustalonym locie wznoszącym prędkości wznoszenia na poziomie morza nie mniejszej niż 40 m/s. Zakres dopuszczalnych przeciążeń eksploatacyjnych struktury wynosić ma nie mniej niż n=-3/+8, a obciążenie ciągu ma być nie większe niż 400 kg/kN.