Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Santiago Rivas

Pomimo 35 lat służby Cessna A-37B Dragonfly (ang. ważka) wciąż pozostaje podstawowym samolotem bojowym Fuerza Aérea Uruguaya (FAU, wojsk lotniczych Urugwaju), broniąc przestrzeni powietrznej kraju. Pozyskanie ich następców uniemożliwia brak środków budżetowych.

Cessna OA-37B  Dragonfly od ponad 30 lat jest podstawowym typem samolotu bojowego  Fuerza Aérea Uruguaya / Zdjęcie: Santiago Rivas

Na początku lat 1970., po wycofaniu z eksploatacji myśliwców F-80C Shooting Star jedynymi samolotami odrzutowymi FAU, zdolnymi do prowadzenia działań bojowych, były Lockheed T/AT-33. Sytuacja w Urugwaju, podobnie jak w innych państwach Ameryki Łacińskiej, była wówczas trudna. Komunistyczny Ruch Wyzwolenia Narodowego Tupamaros próbował przejąć kontrolę nad krajem, prowadząc walkę partyzancką. Sytuację zmienił nieco wojskowy zamach stanu, przeprowadzony 27 czerwca 1973, jednak komuniści nadal byli aktywni.

W tej sytuacji nowo sformowany rząd rozpoczął negocjacje z Argentyną, dotyczące odkupienia myśliwców F-86F Sabre, ale Stany Zjednoczone zablokowały transakcję, oferując w zamian osiem uderzeniowych A-37B. Typ ten sprawdził się podczas konfliktu w Wietnamie i z powodzeniem używany był przez inne kraje Ameryki Łacińskiej. W 1975 podpisano umowę kupna ośmiu egzemplarzy, noszących numery seryjne USAF od 75-0410 do 75-0417. W Urugwaju oznaczono je numerami od 270 do 277. Na początku 1976 do Stanów Zjednoczonych udało się dwóch pilotów i grupa mechaników, którzy po wstępnym szkoleniu z lotnikami Gwardii Narodowej mieli przygotować samoloty do przelotu do Urugwaju.


Skrzydlata Polska - 05/2012
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.