Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pięciu kandydatów w Malezji

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 29 marca 2013

Malezja ogłosiła listę przedsiębiorstw zainteresowanych dostawami samolotów wielozadaniowych dla wojsk lotniczych tego kraju. Kuala Lumpur poszukuje następców MiG-29.Brak części zamiennych powoduje, że tylko 10 malezyjskich MiG-29N/NUB jest obecnie zdatnych do lotu / Zdjęcie: MO Australii

Pierwsze przymiarki do wymiany floty MiG-29N/NUB czyniono już w 2009, ale wysiłki te spełzły na niczym. Dopiero niespełna rok temu pojawiły się pierwsze doniesienia o zintensyfikowaniu prac związanych z tym przedsięwzięciem (Przyspieszenie malezyjskiego przetargu?, 2012-04-18).

Obecnie wśród grona potencjalnych dostawców następców myśliwców MiG-29 wymieniane są: Boeing F/A 18E/F Super Hornet, Dassault Aviation Rafale, Eurofighter Typhoon, SAAB JAS-39 Gripen i Suchoj Su-30.

Plany Kuala Lumpur zakładają nabycie 18 samolotów do 2015. Jak donosi Reuters, malezyjski minister obrony Zahid Hamidi twierdzi, że kwota przeznaczona na zakup nowych myśliwców nie została jeszcze sprecyzowana. Nieoficjalnie szacuje się ją na kilka mld USD. Oprócz tego, w wywiadzie udzielonym NewStraitsTimes, Hamidi zdementował pogłoski, jakoby Malezja już zdecydowała się na leasing 24-32 Gripenów.

Decyzja co do zakupu zostanie podjęta po wyborach parlamentarnych, które zaplanowano na koniec kwietnia. Wszyscy oferenci biorą udział w trwającej obecnie wystawie morsko-lotniczej LIMA w Langkawi, nawiązując kontakty i podpisując porozumienia z miejscowymi przedsiębiorstwami, które mogłyby być zaangażowane w produkcję i obsługę wybranego typu samolotu (Brytyjska ofensywa w Malezji, 2012-11-27).

Obecnie główną silę bojową Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM, wojsk lotniczych Malezji) stanowi 18 wielozadaniowych Su-30MKM i 8 F/A-18C/D Hornet. Oprócz nich Kuala Lumpur dysponuje także 10 F-5E/RF-5E Tiger II, mogącymi wykonywać zadania obrony powietrznej / rozpoznawcze i 13 myśliwsko-uderzeniowymi Hawkami Mk. 208.

Z powodu braku części zamiennych z 18 zakupionych w 1995 MiG-29N/NUB obecnie zdatnych do lotu jest tylko 10. Dowództwo TUDM przewiduje wycofanie ich ze służby w przyszłym roku.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.