Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Większa masa Icon A5

Lotnictwo cywilne, 30 lipca 2013

Amerykańskie władze lotnicze FAA ze względów bezpieczeństwa zgodziły się na zwiększenie maksymalnej masy startowej latającej łodzi Icon A5 ponad normę wyznaczoną dla samolotów klasy LSA.

Icon A5 ma szansę stać się najmniejszą, masowo produkowaną amfibią. Wytwórca twierdzi, że do tej pory zebrał przedpłaty od kilkuset przyszłych użytkowników / Zdjęcie: Icon Aircraft

Klasa Light Sport Aircraft została wprowadzona w USA w 2004 dla pobudzenia najlżejszego sektora lotnictwa ogólnego, poprzez znaczne obniżenie wymagań przy ubieganiu się o licencję pilota. Maszyny tego typu charakteryzują się jednak znacznymi ograniczeniami: nie mogą mieć więcej niż dwóch foteli, a ich prędkość maksymalna nie przekracza 220 km/h. Przekłada się to na stosowanie tłokowych silników o mocy nie większej niż 100 KM. Nie mogą też latać w złych warunkach atmosferycznych (Dynamiczny rozwój LSA, 2007-12-07).

Jedno z podstawowych ograniczeń dotyczy masy tych samolotów. Dla klasycznych konstrukcji limit wynosi 600 kg, zaś dla wodnosamolotów – 650 kg. Tymczasem próby rozwijanego od kilku lat Icon A5 dowiodły, że spełnienie tego wymagania doprowadzi do pogorszenia bezpieczeństwa lotu (Premiera mini-amfibii Icon A5, 2008-06-13, Cięższy Icon A5?, 2012-09-12). Chodzi przede wszystkim o uniknięcie i wychodzenie z niekontrolowanego korkociągu.

Producent zwrócił się w związku z tym w maju ubiegłego roku do FAA o wyrażenie zgody na zwiększenie masy do ok. 760 kg. Mimo, że amerykańskie przepisy wskazują na konieczność udzielenia odpowiedzi w ciągu 120 dni, instytucja zgodziła się na zmiany dopiero przed kilku dniami. Przedstawiciele FAA uznali, że zaproponowane rozwiązania w rzeczywisty sposób podnoszą bezpieczeństwo lotu.

Opóźnienie w wydaniu pozytywnej decyzji zmusiły producenta do stworzenia swoistej hybrydy – samolotu o masie startowej ok. 690 kg (Postępy produkcji Icon A5, 2013-02-25). Właśnie ten model trafi do użytkowników w pierwszej kolejności. Obecnie planuje się rozpoczęcie dostaw Icon A5 wiosną 2014. Dopiero po kilkunastu miesiącach można spodziewać się samolotów w docelowej konfiguracji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.