Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

DSEI 2013: BAe 146 jako tankowiec

Lotnictwo wojskowe, 11 września 2013

BAE Systems proponuje zastosowanie samolotów komunikacji regionalnej BAe 146 jako tankowców. Mogłyby one przetaczać paliwo zarówno za pomocą przewodu sztywnego, jak i elastycznego.

Wizja tankowca na bazie BAe 146 podającego paliwo wielozadaniowym samolotom bojowym Eurofighter Typhoon / Rysunek: BAE Systems

Jak zakłada producent, w ładowni BAe 146 można by zabudować jeden lub dwa zestawy bębnów z przewodem elastycznym. Jako opcja dostępna byłaby także wersja z przewodem sztywnym, umieszczonym pod ogonową częścią kadłuba. Według BAE Systems samoloty tego typu mogłyby służyć do szkolenia załóg samolotów bojowych i przebazowania statków powietrznych w warunkach pokojowych.

Tankowiec na bazie BAe 146 mógłby podawać naftę przy prędkości 220-560 km/h. Oznacza to, że paliwo z jego zbiorników mogłyby pobierać zarówno śmigłowce, jak i samoloty odrzutowe.

Jak podkreśla producent, średnica kadłuba BAe 146, wynosząca 3,50 m, jest tylko o 10 cm mniejsza niż analogiczny parametr podstawowego tankowca US Air Force – Boeinga KC-135. Natomiast jego cena i koszt eksploatacji są znacznie niższe. Standardowy ładunek paliwa, wynoszący 7 t, mógłby zostać zwiększony do 18 t, po zabudowaniu dodatkowych zbiorników w kadłubie.

Pierwsze próby BAe 146 w roli tankowca przeprowadzono w 2009, wykonując loty w szyku z samolotem szkolenia zaawansowanego Hawk T1. W ich trakcie zbadano własności aerodynamiczne obydwu statków powietrznych.

Przedstawiony projekt to kolejna propozycja wykorzystania wycofanych z eksploatacji samolotów komunikacji regionalnej. Kilka miesięcy temu Brytyjczycy odebrali 2 BAe 146 przystosowane do transportu osób i ładunków (RAF odbierają BAe146C Mk3, 2013-04-19).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.