Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Saudyjczycy negocjują zakup M-ATV

Wojska lądowe, 30 września 2013

Potwierdziły się wcześniejsze doniesienia o negocjacjach między Arabią Saudyjską a amerykańską Oshkosh Defense w sprawie zakupu przez Rijad nieokreślonej liczby wozów patrolowych klasy MRAP.

Na chęć zakupu przez Saudyjczyków M-ATV, wbrew wcześniejszym doniesieniom medialnym, wpływ mogą mieć pozytywne doświadczenia sąsiednich ZEA z ich eksploatacji, a także przewidywane oszczędności z tytułu ujednolicenia łańcucha dostaw części zamiennych dla Abu Zabi i Rijadu / Zdjęcie: US Army

Informacje o toczących się negocjacjach pojawiły się w ostatnich tygodniach. Według wcześniejszych przekazów medialnych, Saudyjczycy mieli wyrażać zainteresowanie zakupem nieokreślonej liczby amerykańskich wozów klasy MRAP. Odmiennie jednak niż władze sąsiednich Zjednoczonych Emiratów Arabskich (Ostatnie M-ATV przekazane ZEA, 2013-09-25, M-ATV dla ZEA, 2012-07-25), rząd w Rijadzie miały interesować pojazdy lżejsze niż patrolowe M-ATV (MRAP-All Terrain Vehicle).

Nieco więcej światła na całą sprawę rzucają jednak niedawne wypowiedzi przedstawicieli Oshkosh Defense. Co zaskakujące, według nich przedmiotem negocjacji mają być właśnie wspomniane M-ATV. Liczba zakupionych ewentualnie wozów nie została dotąd przez strony ustalona, jednak może wynieść około tysiąca.

Według Oshkosh termin zawarcia ostatecznego porozumienia z Saudyjczykami jest trudny do przewidzenia. Głównie ze względu na fakt, iż prowadzone negocjacje są na razie w początkowej fazie. Sam fakt rozmów jest jednak bardzo dobrą wiadomością dla Amerykanów. Potencjalne zlecenie od Rijadu może zostać zdobyte w chwili, gdy drastycznie spada popyt na M-ATV ze strony amerykańskich sił zbrojnych, które dotąd były ich głównym nabywcą.

Do tej pory USA zakupiły od Oshkosh około 8700 M-ATV, głównie na potrzeby działań w Afganistanie (M-ATV w Afganistanie, 2009-10-01, Finalne zamówienie na M-ATV?, 2009-10-13, Jeden M-ATV za 1,4 mln USD, 2009-11-05). Po zakończeniu w 2014 misji ISAF, Waszyngton ma zachować w magazynach 5600 pojazdów omawianego typu. Pozostałe zostaną najprawdopodobniej odsprzedane podmiotom trzecim. Niektóre z wozów, po zdemontowaniu części wyposażenia pokładowego, mają też trafić na rynek cywilny. Warto przypomnieć, że na podobne rozwiązanie Amerykanie zdecydowali się w przypadku wycofywanych ze służby samochodów rodziny Humvee.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.