Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolumbia poszukuje nowych samolotów bojowych

Lotnictwo wojskowe, 15 listopada 2013

Wojska lotnicze Kolumbii zamierzają kupić nowe samoloty wielozadaniowe i uderzeniowe. Pod uwagę brane jest też nabycie samolotu wczesnego ostrzegania.

W ub. r. kolumbijskie Kfiry wzięły po raz pierwszy udział w ćwiczeniach Red Flag / Zdjęcie: US Air Force

W ciągu następnych 3-4 lat Fuerza Aérea Colombiana (FAC, wojska lotnicze Kolumbii) chcą nabyć nowe samoloty wielozadaniowe, które zwiększą ich zdolności bojowe. Pod uwagę brane są niemal wszystkie dostępne obecnie na rynku nowoczesne konstrukcje: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon, Suchoj Su-30, Dassault Rafale, Dassault Mirage 2000, Saab JAS 39 Gripen i kilka innych. Nowe samoloty wielozadaniowe stanowiłyby zwiększenie zdolności Kolumbii do wykonywania misji obrony powietrznej.

Obecnie główną siłę uderzeniową FAC stanowi 19 jednomiejscowych Kfirów C10/C12 i 3 dwumiejscowe TC10, przeznaczone do szkolenia. W latach 1989-1990 Bogota nabyła 12 Kfirów C2, natychmiast po dostawie zmodernizowanych do wersji C7 i jednego dwumiejscowego TC7. Przeróbki obejmowały m.in. zabudowanie sondy umożliwiającej pobieranie paliwa z tankowca B707-373C, eksploatowanego od 1983.  Kolumbijczycy wykorzystywali je głównie do walk z oddziałami partyzanckimi. W trakcie eksploatacji utracono 2 Kfiry.

W lutym 2008 rząd w Bogocie zawarł porozumienie z Izraelem, dotyczące zmodernizowania posiadanych Kfirów do wersji C10 (według niektórych źródeł C12) i odkupienia i unowocześnienia kolejnych 13 samolotów w wersji C7, wycofanych ze służby w Hejl HaAvir (izraelskich wojskach lotniczych) na przełomie 2007-2008, za sumę 160 mln USD (Dostawa Kfirów dla Kolumbii, 2009-06-23).

Modernizacja obejmowała m.in. zabudowanie nowych radiolokatorów Elta EL/M-2032 i awioniki glass cockpit, a także przystosowanie samolotów do przenoszenia nowego uzbrojenia, w tym kierowanych pocisków rakietowych Python 4, bomb kierowanych laserowo Griffin oraz wyposażenie ich w nowe systemy walki elektronicznej. Kolumbia nabyła też zasobniki celownicze Litening i rozpoznawcze RecceLite. Prace związane z unowocześnieniem 9 ex-izraelskich Kfirów zostały wykonane w zakładach IAI, natomiast pozostałe 4, podobnie jak samoloty już eksploatowane przez FAC były zmodernizowane w Kolumbii.

Oprócz tego FAC poszukują także nowych samolotów uderzeniowych, które zastąpiłyby w służbie przestarzałe Cessna A-37 Dragonfly i Rockwell OV-10 Bronco. Wstępna lista kandydatów obejmuje Alenia/Embraer AMX (Jeszcze o brazylijskich AMX, 2012-04-27), Aero Vodochody L159 ALCA i BAE Systems Hawk.

Ostatnim, lecz najważniejszym nabytkiem FAC ma być samolot wczesnego ostrzegania. Według tygodnika Jane’s pod uwagę brany jest IAI G550 CAEW (CAEW – debiut na Farnborough, 2008-07-16).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.