Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Modernizacja brazylijskich AMX

Lotnictwo wojskowe, 23 stycznia 2012

Trwa proces modernizacji 43 brazylijskich uderzeniowych samolotów AMX International AMX. Wkrótce ma odbyć się oblot pierwszego egzemplarza. Prace wydłużą okres służby do 2032.

AMX nosi w brazylijskich wojskach lotniczych (FAB) oznaczenie A-1. Samoloty powstały we wspólnym programie Włoch i Brazylii. Ze strony tego drugiego kraju wiodącym przedsiębiorstwem był Embraer, który obecnie prowadzi również ich modernizację. Ma już w tej kwestii doświadczenia, jednak po raz pierwszy zrealizuje zmiany na tak dużą skalę / Zdjęcie: FAB

Brazylia nadal nie może sfinalizować zakupu nowoczesnego samolotu wielozadaniowego (zobacz: Minister chce przetargu). W związku z tym wojska lotnicze realizują program głębokiej modernizacji posiadanych samolotów. Dotyczy to zarówno finalizowanego już odmłodzenia podstawowych myśliwców F-5 (do wariantu F-5M; zobacz np.: Połowa brazylijskich F5 zmodernizowana), jak i części McDonnell Douglasów A-4KU/TA-4KU lotnictwa marynarki wojennej (zobacz: Modernizacja brazylijskich Skyhawków).

Jako ostatnie modernizacji zostaną poddane najmłodsze, szturmowe A-1, dostarczane do FAB w latach 1989-1999. Finalną umowę w tej sprawie zawarto z Embraerem w bieżącym miesiącu (choć włosko-brazylijski program unowocześnienia konstrukcji rozpoczął się formalnie zaraz po zakończeniu dostaw). Porozumienie o wartości 2 mld BRL (1,12 mln USD) dotyczy 43 z 53 posiadanych A-1 i zakłada, że prace zostaną zakończone w 2017.

Przebudowa dotyczy kilku głównych elementów. Rodzima spółka Mectron z Sao Jose dos Campos dostarczy nowoczesne stacje radiolokacyjne SCP-01 (czyli licencyjną wersję radaru Alenia Scipio, zaprojektowaną dla wszystkich wersji AMX), przeznaczoną do wykrywania celów powietrznych i powierzchniowych. To najważniejszy element przebudowy. Z powodu upadłości kolejnych dwóch rodzimych spółek, wybranych do produkcji SCP-01, brazylijskie AMX były w ogóle pozbawione stacji radiolokacyjnych...

Samoloty otrzymają też nowy komputer pokładowy i system przesyłu danych Embraera. Izraelski Elbit dostarczy natomiast systemy nawigacji (inercyjny i GPS) oraz wyposażenie szklanego kokpitu. Prowadzony jednocześnie remont przedłuży okres wykorzystania płatowca o 20 lat, co oznacza, że ostatnie brazylijskie AMX, już pod oznaczeniem A-1M, będą mogły latać do 2037.

Oblot pierwszego zmodernizowanego egzemplarza powinien odbyć się w ciągu najbliższych miesięcy. Planowano, że zostanie on przekazany wojsku jeszcze w bieżącym roku. Obecnie przewiduje się, że nastąpi to na początku 2013. Możliwe, że prace będą realizowane także po 2017, w przypadku kiedy FAB zleci przebudowę ostatnich 10 samolotów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.