Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

CSeries na mrozie i w upale

Lotnictwo cywilne, 02 maja 2014

Bombardier poinformował o próbach klimatycznych przedseryjnych samolotów komunikacji regionalnej CSeries.

CSeries FTV2 podczas prób w laboratorium klimatycznym McKinley / Zdjęcie: Bombardier

W pierwszych dniach kwietnia samolot oznaczony jako FTV2 (2. egzemplarz przedseryjny) został wysłany do laboratorium klimatycznego McKinley, mieszczącego się w bazie US Air Force Eglin na Florydzie. Tam realizowane są próby jego działania w klimacie gorącym, suchym i arktycznym.

Pierwszy etap to pobyt samolotu w komorze, we wnętrzu której temperatura dochodzi do -54 °C. Po całonocnym wymrażaniu personel obsługowy uruchamia wszystkie instalacje pokładowe wraz z pomocniczym zespołem napędowym (APU), a następnie dokonuje rozruchu silników przy maksymalnym ciągu, sprawdzając prawidłowość ich działania.

Następnie badane są parametry pracy silników i APU podczas intensywnych opadów śniegu, marznącego deszczu i silnego zamglenia. Jednocześnie sprawdzana jest skuteczność działania instalacji przeciwoblodzeniowej.

Ostatnim etapem jest wystawienie samolotu na działanie wysokich temperatur, do 53 °C. W tym celu w komorze montuje się lampy, symulujące działanie promieniowania słonecznego. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury otoczenia włączana jest pokładowa instalacja klimatyzacji i rejestrowane są parametry jej pracy. Inna próba polega na sprawdzeniu działania trapów ewakuacyjnych, instalacji wypuszczania i chowania podwozia oraz opróżniania / napełniania zbiorników paliwa przy wysokiej temperaturze otoczenia.

W wydanym wczoraj oświadczeniu szefowie Bombardiera poinformowali, że wszystkie 3 przedseryjne CSeries zostały dopuszczone do wykonywania lotów na maksymalnej wysokości 12 497 m z prędkością 871 km/h (Ma0,82). Niestety, nadal nie jest znany stan prac związanych z dopracowaniem układu sterowania lotem fly-by-wire, dzięki któremu załoga samolotu ma możliwość przezwyciężenia ustawień komputera, ale tylko w zakresie dopuszczalnych ograniczeń.

Dotychczas 3 prototypy CSeries wylatały łącznie ok. 280 h (Oblot trzeciego CSeries 100, 2014-03-04). Czwarty samolot przedseryjny ma zostać oblatany w najbliższych tygodniach.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.