Airbus poinformował o planach związanych z próbami samolotów z rodziny A320neo.
Według przedstawicieli Airbusa w próbach w locie udział weźmie flota złozona z 8 samolotów: 4 A320neo, 2 A319neo i 2 A321neo. Połowa z nich będzie napędzana silnikami Pratt & Whitney PW1100G-JM, a pozostałe – CFM International Leap-1A. Jak wiadomo, w oblatanym wczoraj pierwszym przedseryjnym A320neo zabudowano PW1100G-JM (Oblot A320neo, 2014-09-25). Samolot z silnikami Leap-1A rozpocznie loty w 1. połowie 2015.
Program prób ma obejmować ok. 2800 h lotów, w tym 300 h rejsów na typowych trasach, z pasażerami na pokładzie. Ok. 1600 h spędzą w powietrzu prototypy A320neo. Czas ten będzie podzielony równomiernie pomiędzy samoloty z obydwoma modelami silników. Pozostałe godziny zostaną wylatane przez przedseryjne A319neo i A321neo.
Większość charakterystyk silników będzie zbadana podczas lotów 4 A320neo. Jeden z nich, z silnikami PW1100G-JM, posłuży do prób operowania z lotnisk położonych na dużej wysokości, a także w klimatach: pustynnym i arktycznym. Z kolei samolot z silnikami Leap-1A weźmie udział w próbach działania autopilota, poziomu emitowanego hałasu i w operacjach ETOPS (Extended range Twin-engine OPerationS), czyli lotach dalekiego zasięgu, wykonywanych przez dwusilnikowe samoloty pasażerskie.
Podczas prób nie będzie konieczności badania instalacji elektrycznej czy hydraulicznej, ponieważ nie zostały one zmienione w porównaniu z klasycznymi samolotami z rodziny A320. Jednak trzeba będzie sprawdzić osiągi i manewrowanie na ziemi nowych konstrukcji, dla 6 różnych kombinacji płatowca i silnika.
Flota prototypów rodziny A320neo będzie działała jak mała linia lotnicza. Oprócz badania osiągów i niezawodności w locie, sprawdzone zostaną także urządzenia do ich obsługi naziemnej, czynności obsługi bieżącej i technicznej oraz łańcuch dostaw części zamiennych. Airbus planuje, że A320neo z silnikami PW1100G-JM uzyska Certyfikat Typu pod koniec 2015. Analogiczny dokument dla samolotu z silnikami Leap-1A wydany będzie w czerwcu 2016.