Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot przedseryjnego Pegasusa

Lotnictwo wojskowe, 29 grudnia 2014

Wczoraj oblatano pierwszy przedseryjny wielozadaniowy samolot transportowo-tankujący KC-46A Pegasus.

Pierwszy przedseryjny Pegasus (767-2C) będzie użyty do prób mających na celu uzyskanie tzw. Zmienionego Certyfikatu Typu FAA, przed zabudowaniem wyposażenia do przetaczania paliwa i wojskowej awioniki / Zdjęcie: Boeing

Przedstawiciele Boeinga i US Air Force poinformowali o pierwszym locie przedseryjnego wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego KC-46A Pegasus. Samolot EMD1 (oznaczony jako Boeing 767-2C,) wzbił się w powietrze wczoraj, o godz. 9:29 czasu lokalnego, z lotniska Paine Field. Po 3 h i 32 min wylądował na lotnisku Boeing Field. Z powodu problemów z wadliwą instalacją elektryczną oblot odbył się o niemal 3 miesiące później, niż zakładano (Wadliwa instalacja elektryczna KC-46A, 2014-09-17).

Boeing 767-2C jest połączeniem kadłuba 767-200ER, skrzydeł 767-300 i usterzenia 767-400ER.  Samolot ten zostanie użyty do prób mających na celu uzyskanie tzw. Zmienionego Certyfikatu Typu FAA, przed zabudowaniem wyposażenia do przetaczania paliwa i wojskowej awioniki. W celu przeprowadzenia prób naziemnych i określenia poziomu drgań EMD1 został wyposażony w zmodyfikowany przewód sztywny, zapożyczony od KC-10. Później EMD1 zostanie przekształcony w pełnoprawny KC-46A. KC-46A i 767 mają 90-95% części wspólnych.

Natomiast wersja wojskowa ma posiadać rozbudowaną awionikę, wzmocnioną strukturę podłogi głównego pokładu, zabudowane dodatkowe zbiorniki paliwa w kadłubie na dolnym pokładzie oraz wzmocnienia struktury umożliwiające zabudowanie sztywnego przewodu do tankowania pod ogonem i podskrzydłowych zasobników z przewodami elastycznymi. Docelowy KC-46A wyposażony będzie w instalację paliwową umożliwiającą podawanie i pobieranie paliwa oraz elementy wojskowej awioniki.

Samolot będzie chroniony przed działaniem impulsu elektromagnetycznego oraz broni chemicznej i biologicznej. Dodatkowo kabina załogi będzie opancerzona. Za nią znajdować się będzie stanowisko operatora przewodu sztywnego, nadzorującego operacje tankowania za pośrednictwem kamery TV dużej rozdzielczości, zabudowanej w tylnej części kadłuba. Załoga nowego tankowca ma mieć do dyspozycji awionikę glass cockpit Rockwell Collins, identyczną z zastosowaną w Dreamlinerze.

W kwietniu 2015 oblatany ma zostać EMD4, który będzie już pełnoprawnym KC-46A, posiadającym Uzupełniający Certyfikat Typu FAA i certyfikat wojskowy. Jako 767-2C zbudowany zostanie także EMD3. Natomiast EMD2 od początku będzie docelowym Pegasusem.

Plany USAF zakładają, że w ramach programu KC-X nabytych zostanie 179 KC-46A, w tym 4 w/w samoloty przedseryjne (EMD). Do 2017 do USAF trafić ma 18 Pegasusów. Obecnie Boeing proponuje KC-46A także Republice Korei. Nasz kraj najprawdopodobniej nie będzie brał pod uwagę możliwości zakupu samolotów tego typu (Wspólna flota europejskich MRTT, 2014-12-22).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.