Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wspólna flota europejskich MRTT

Lotnictwo wojskowe, 22 grudnia 2014

Europejska Agencja Obrony poinformowała o przygotowaniach do pozyskania wspólnej floty wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących (MRTT) przez Holandię, Norwegię i Polskę.

Polska jest jednym z trzech krajów, obok Holandii i Norwegii, które zdecydowały się na wspólne pozyskanie wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących A330 MRTT / Rysunek: Airbus Defence & Space

W oświadczeniu wydanym przez Europejską Agencję Obrony (EDA) można przeczytać, iż Holandia, Norwegia i Polska postanowiły rozpocząć przygotowania do negocjacji z koncernem Airbus Defence & Space w sprawie pozyskania wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących (MRTT, W poszukiwaniu MRTT dla Sił Powietrznych, 2014-01-24). Inne kraje mogą dołączyć do tego grona, czy to przed złożeniem zamówienia, czy też później, w trakcie eksploatacji.

Po przeprowadzeniu analizy rynku, wspomniane kraje zdecydowały, że jedynym rozwiązaniem, spełniającym ich wymagania pod względem zdolności i terminów dostaw, są samoloty A300 MRTT. Holandia, Norwegia i Polska postanowiły także, za pośrednictwem agencji wsparcia NATO (NSPA), zlecić OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d’ARmement) rozpoczęcie negocjacji z Airbus Defence & Space, dotyczących pozyskania floty A330 MRTT. Co ciekawe, prowadzenie negocjacji nie jest zobowiązaniem EDA, NSPA, OCCAR, czy krajów członkowskich inicjatywy, do złożenia zamówienia w wyniku dialogu lub w późniejszym terminie.

Kraje biorące udział w inicjatywie zamierzają zakupić samoloty w zunifikowanej konfiguracji, z podkadłubowym przewodem sztywnym i podskrzydłowymi zasobnikami z przewodami elastycznymi, co pozwoli na podawania paliwa wielu typom sojuszniczych statków powietrznych. Samoloty przystosowane będą także do przewozu pasażerów, ładunków i rannych lub chorych. Uzyskanie wstępnej zdolności bojowej zaplanowano w 2019.

Według informacji resortu obrony Holandii pod uwagę brany jest zakup 4 MRTT. W liście wysłanym przez minister Jeanine Hennis-Plasschaert do parlamentu mówi się o zamiarze podpisania kontraktu w 2016 i eksploatacji pierwszego samolotu w 2020. Miejscem stacjonowania wspólnej floty MRTT mogłaby być baza lotnicza Eindhoven. Za obsługę samolotów ma być odpowiedzialne NATO.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.