Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kanadyjskie OP w linii

Marynarka wojenna, 04 marca 2015

17 lat po zakupie marynarka wojenna Kanady może w końcu utrzymać w linii większość okrętów podwodnych typu Victoria.

Po raz pierwszy od 17 lat marynarka wojenna Kanady utrzymuje w linii większość OP typu Victoria. Trzy jednostki stacjonują na wodach Oceanu Spokojnego i Atlantyckiego. Czwarta przechodzi przegląd naprawczy, po tym gdy w 2011 zderzyła się z dnem morskim podczas ćwiczeń prowadzonych u wybrzeży Vancouver Island na zachodzie kraju / Zdjęcie: MO Kanady

Ministerstwo obrony Kanady ogłosiło, że po raz pierwszy w historii w linii znajdują się trzy z 4 OP typu Victoria. Wody Oceanu Spokojnego patrolują HMCS Victoria i HMCS Chicoutimi. Wschodnie wybrzeże kraju jest z kolei chronione przez HMCS Windsor. Ostatni z okrętów, HMCS Corner Brook, przechodzi kilkuletni przegląd naprawczy w Esquimalt.  

Utrzymanie w linii większości Victorii w tym samym czasie jest sporym osiągnięciem dla marynarki wojennej Kanady. Dotychczasowe próby eksploatacji jednostek określane były przez komentatorów jako pasmo porażek i kompromitacji. Pozyskane w 1998 okręty, większość służby pod kanadyjską banderą spędziły w portach morskich i suchych dokach, przechodząc niezbędne remonty i modernizacje (14 lat przygotowań, 2012-02-21).  

Kanadyjskie OP zakupiono w 1998. Jednostki odkupiono za 750 mln CAD (2,2 mld zł) od Royal Navy. Brytyjczycy eksploatowali je w latach 1990-1994 jako OP typu Upholder. Okręty wycofano z linii na fali rozprężenia po zakończeniu Zimnej Wojny oraz podjęciu decyzji o zachowaniu w służbie tylko jednostek o napędzie atomowym.  

Kwota, za jaką Kanadyjczycy odkupili ex-brytyjskie okręty, określana była jako okazyjna. Szybko okazało się jednak, że OP są w złym stanie technicznym. Ponadto, liczne błędy konstrukcyjne, w tym słaba izolacja instalacji elektrycznej, która doprowadziła do wybuchu pożaru w 2004 na pokładzie HMCS Chicoutimi, uniemożliwiają ich normalną eksploatację.  

Szacuje się, że koszt dotychczasowych prac naprawczych i modernizacyjnych co najmniej dwukrotnie przekroczył wartość okrętów w chwili ich nabycia. Mimo to, jednostki w dalszym ciągu nie prezentują pełnego potencjału operacyjnego. Dla przykładu, jedynie HMCS Victoria jest obecnie w stanie prowadzić operacje bojowe, które wymagają użycia uzbrojenia ofensywnego, w tym torped.  

Dużo obaw o przyszłość kanadyjskiej floty podwodnej wzbudza nie tylko stan techniczny i potencjał operacyjny OP. Problemem jest też ich wiek. Najstarszą z jednostek, HMCS Chicoutimi, przyjęto do służby w Royal Navy w 1990. Okręty pozostaną w linii co najmniej do lat 2020. Zapowiadana gruntowna modernizacja jednostek wydłuży ich trwałość użytkową o zaledwie dekadę. Oznacza to, że w okolicach lat 2030. Kanada może pozostać bez żadnego OP w linii.  

Ryzyko to jest tym większe, że pozyskanie serii nowych OP nie zostało uwzględnione w ambitnym i wieloletnim programie zakupowym marynarki wojennej – National Shipbuilding Procurement Strategy (Mniej kanadyjskich patrolowców, 2015-01-19, 36 mld USD na kanadyjskie okręty, 2011-10-20). Przedstawiciele władz centralnych niechętnie też wypowiadają się publicznie na temat przyszłości kanadyjskich OP. W powszechnej ocenie oznacza to, że poważnie rozważana jest możliwość ograniczenia aktywności wojskowej w środowisku podwodnym tylko do użycia morskich samolotów patrolowych oraz jednostek bezzałogowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.