Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

AWACS dla wszystkich w Dęblinie

Lotnictwo wojskowe, 21 czerwca 2015

Największą atrakcją sobotnich pokazów lotniczych w Dęblinie, upamiętniających 90-lecie Szkoły Orląt – kolebki polskiego lotnictwa wojskowego – była obecność sojuszniczego, użytkowanego wspólnie przez kraje NATO, w tym także Polskę, samolotu wczesnego ostrzegania i kierowania AWACS E-3 Sentry.

W Dęblinie polska publiczność mogła po raz pierwszy zapoznać się z wnętrzem legendarnego samolotu wczesnego ostrzegania i kierowania AWACS E-3 Sentry / Zdjęcie: Wojciech Łuczak

Po raz pierwszy w Polsce szeroka publiczność mogła się właśnie w Dęblinie do woli zapoznać dotykalnie i z bliska z wnętrzem tego legendarnego samolotu. Nic więc dziwnego, że kolejka chętnych do wejścia i jego zwiedzenia przez wiele godzin pokazów ciągle szacowana była na kilkaset metrów. Wspólny atlantycki Sentry to jeden z 17 eksploatowanych przez NATO, noszących znaki rejestracyjne Luksemburga, na którego pokładzie dyżury pełnią, wśród personelu 16 narodowości, także polscy lotnicy. W sumie w gotowości jest 30 międzynarodowych załóg. Samolot przyleciał na święto Szkoły Orląt z bazy w Geilenkirchen, w RFN, w pobliżu holenderskiej granicy.

Należące do NATO samoloty AWACS były wielokrotnie remontowane i modernizowane, ale niektóre kończą już swój żywot (Pierwszy AWACS dla NATO z nową awioniką, 2015-03-16). Pierwszy z natowskich E-3A – LX-N 90449 odejdzie oficjalnie na operacyjną emeryturę 23 czerwca 2015. Rozmontowany w Arizonie, stanie się dawcą części zamiennych dla pozostałych. Od 19 sierpnia 1983 wylatał operacyjnie 22206,29 h, działając nad 21 krajami.

Po raz pierwszy na dęblińskim niebie zaprezentowano zapierające dech w piersiach ewolucje zespołu Żelazny z udziałem szybowca akrobacyjnego MDM-1 Fox na holu. Międzynarodowy debiut tego pokazu miał miejsce w Berlinie w 2012 (Polska na ILA, 2012-09-12). Jest to jedyna grupa akrobacji zespołowej na świecie prezentująca loty z holowanym szybowcem. W Dęblinie Foxa pilotował mistrz nad mistrze bezsilnikowej akrobacji – Jerzy Makula. Holujący go samolot Extra 330LC – z liderem i trenerem grupy, Wojciechem Krupą – kręcił beczki z szybowcem na holu.

Na dęblińskim niebie debiutował też świeżo zgrywający się nowy team Biało-Czerwonych Iskier. Zdaniem ekspertów akrobacji zespołowej, debiut wypadł obiecująco.

Partnerem wspierającym pokazów i całych obchodów 90-lecia Szkoły Orląt jest Agencja Lotnicza ALTAIR. W Dęblinie reprezentował ja wiceprezes Wojciech Łuczak. Pogratulował on komendantowi WSOSP, gen. Janowi Rajchelowi ogromnych osiągnięć i udanej przemiany szkoły w nowoczesną uczelnię, która stale przystosowuje się do wymagań stawianych przez nowa epokę w lotnictwie zmieniające się na naszych oczach (Pierwszy DA 42 dla WSOSP, 2014-08-18, Kolejne śmigłowce dla Dęblina, 2014-03-06, CAE Elektronik dostarczy symulator SW-4, 2014-02-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.