Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Tankowce od koalicjantów

Lotnictwo wojskowe, 10 grudnia 2015

W bazie Edwards rozpoczęły się próby tankowania samolotów US Air Force przez australijskiego KC-30A.

Australijski KC-30A podaje paliwo F-16D za pomocą przewodu sztywnego. Docelowo 4 typy używane przez amerykańskie wojska lotnicze mają mieć zdolność pobierania nafty z tankowców używanych przez siły zbrojne Australii, Włoch i Zjednoczonych Emiratów Arabskich / Zdjęcie: US Air Force

30 listopada do bazy US Air Force w Edwards w Kalifornii przybył jeden z wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących KC-30A (miejscowe oznaczenie A330 MRTT) ze składu Royal Australian Air Force (RAAF, królewskich wojsk lotniczych Australii, Symulacja tankowania KC-30A, 2015-05-15). Celem jego wizyty jest udział w próbach certyfikacyjnych samolotów bojowych używanych przez Amerykanów (Coalition Tanker Aerial Refueling Certification Effort).

W ich trakcie tankowce A330 MRTT należące do RAAF i wojsk lotniczych i obrony powietrznej Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz KC-767A Aeronautica Militare (wojsk lotniczych Włoch) będą podawały paliwo amerykańskim F-16, F-15, B-1 i A-10 za pomocą przewodu sztywnego. Podczas prób sprawdzone będzie m. in. ciśnienie paliwa, stateczność tankowanego samolotu i własności aerodynamiczne przewodu sztywnego.

Pierwszy lot próbny został wykonany 3 grudnia. Oprócz wspomnianego na wstępie KC-30A wziął w nim udział F-16D, stacjonujący w Edwards. Samolot leciał w konfiguracji gładkiej. W kolejnych lotach pod skrzydłami i kadłubem testowanego F-16D podwieszone zostaną zbiorniki z paliwem i różne typy uzbrojenia, w konfiguracji symetrycznej i niesymetrycznej.

Pierwszy etap prób KC-30A i F-16D zakończy się lutym 2016. W ostatnich lotach weźmie udział także transportowiec C-17A z zabudowanym wyposażeniem pomiarowym i aparaturą do rejestracji parametrów. Następnie wykonane zostaną analogiczne badania z udziałem F-15E.

Wiosną 2016 do Edwards przybędzie włoski KC-767A, który także będzie podawał paliwo F-16 i F-15. Ostatnie miesiące lata będą czasem prób tankowania B-1 i A-10 przez arabskiego MRTT (Trzeci MRTT dla ZEA, 2013-08-06).

Przedsięwzięcie ma zakończyć się jesienią 2016. Dzięki uzyskanym certyfikatom samoloty US Air Force nie będą musiały polegać podczas operacji ekspedycyjnych wyłącznie na własnych, przestarzałych tankowcach KC-10 i KC-135, ale będą mogły korzystać z samolotów należących do sojuszników. Niedawno przeprowadzono podobne próby pobierania paliwa przez F-35A (F-35A pobiera paliwo z KC-30A, 2015-09-29, Tankowanie F-35, 2015-08-07).

Co ciekawe, Włosi trzykrotnie próbowali wcześniej uzyskać certyfikat zezwalający na tankowanie F-16 z KC-767A, wykorzystując do prób samoloty wojsk lotniczych Belgii, Holandii i Polski. Wysiłki te spełzły na niczym, ponieważ producenci obydwu typów (Lockheed Martin i Boeing) nie doszli do porozumienia. Obecnie jeden z włoskich KC-767A stacjonuje w Kuwejcie, wspierając działania w ramach operacji Inherent Resolve.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.