Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Tecnam już w Krakowie

Lotnictwo cywilne, 18 kwietnia 2016

W sobotę na lotnisku w Pobiedniku Wielkim odbyły się chrzciny najnowszego samolotu Aeroklubu Krakowskiego – Tecnama P2008 JC.

W sobotę podczas Walnego Zgromadzenia Członków Aeroklubu Krakowskiego, odbyła się publiczna prezentacja i chrzciny najnowszego samolotu we flocie – Tecnama P2008 JC. Nowy Tecnam odziedziczył po wysłużonej Cessnie 150, którą zastąpił, znaki rejestracyjne SP-AKR

Fabrycznie nowy samolot przyleciał z Włoch kilka dni wcześniej do Łodzi, gdzie znajduje się siedziba przedsiębiorstwa Bartolini Air, będącego przedstawicielem Tecnama w Polsce ( Tecnam P2010 już w Polsce, 2014-12-22). Po załatwieniu wszelkich formalności, 15 kwietnia samolot przebazowano na lotnisko Aeroklubu Krakowskiego (AK) w Pobiedniku Wielkim. Następnego dnia podczas Walnego Zgromadzenia Członków AK, Tecnam został publicznie zaprezentowany i ochrzczony.

Nowy Tecnam P2008 JC zastąpił wycofaną Cessnę 150, która przez około 10 lat była wykorzystywana do szkolenia pilotów w AK. Po niej też odziedziczył znaki rejestracyjne SP-AKR. Samolot ma awionikę glass cockpit Garmin G3X i będzie używany do lotów szkoleniowo-rekreacyjnych. Cena za 1 h lotu dla członków Aeroklubu Krakowskiego zaczyna się od 440 zł, natomiast dla osób spoza stowarzyszenia od 500 zł. Szkolenie praktyczne na Tecnamie P2008 JC do licencji pilota samolotowego turystycznego PPL(A) kosztuje 24 120 zł. 

Tecnam P2008 JC jest już drugim fabrycznie nowym samolotem pozyskanym przez AK w ostatnim czasie. Ponad pół roku temu zakupiony został ukraiński Aeroprakt 22L2 (SP-SZAK). Rozwój AK jest realizowany nie tylko przez zwiększanie liczebności floty, ale m. in. również przez budowę nowych hangarów.

Tecnam, podobnie jak dwie Cessny 152 i Aeroprakt-22L2 będzie służył do szkolenia i lotów rekreacyjnych. Zakupiony przez AK samolot ma awionikę glass cockpit Garmin G3X o podstawowe analogowe przyrządy pilotażowe / Zdjęcia: Marcin Sigmund

Obecnie flota latających samolotów Aeroklubu Krakowskiego składa się z pary Cessn 152 i Tecnama P2008 JC wykorzystywanych do szkolenia do licencji pilota samolotowego turystycznego PPL(A), Aeroprakta-22L2używanego do szkolenia do świadectwa kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego UAP(L), Zlina Z-526F służącego do szkolenia w akrobacji lotniczej, PZL-101 Gawrona holującego szybowce i Ana-2, używanego głównie do wywożenia skoczków. Aktualnie AK prowadzi samodzielnie szkolenia samolotowe, szybowcowe i balonowe, a we współpracy z innymi podmiotami: spadochronowe, paralotniowe i operatora bezzałogowców.

Dwumiejscowy P2008 został opracowany w włoskiej spółce Costruzioni Aeronautische Tecnam (Prezentacja Travellera, 2016-04-06), po przejęciu przez nią hiszpańskiej CAG (Composite Aircraft Group), która zbudowała dwumiejscowy samolot ultralekki Toxo. Podczas projektowania P2008 inżynierowie Tecnama po raz pierwszy wykorzystali w swojej konstrukcji kompozyty zbrojone włóknami węglowymi, z których zbudowany jest kadłub i stanowiące jego integralną część usterzenie pionowe. Dzięki temu uzyskano bardzo dobre własności aerodynamiczne i obniżono masę struktury samolotu. Natomiast skrzydła i usterzenie poziome wykonane są z metalu.

Prototyp został oblatany 30 września 2008, a dostawy seryjnych samolotów rozpoczęły się pod koniec 2009. Tecnam P2008 wzbudził duże zainteresowanie na rynku i stał się jednym z najlepiej sprzedających się produktów włoskiego producenta. Zakupiony przez AK Tecnam P2008 JC jest napędzany silnikiem Rotax 912ULS o mocy 100 KM (74 kW), ma zasięg 1172 km i rozwija prędkość przelotową 219 km/h, a prędkość przeciągnięcia to ok. 70 km/h.

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.