Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Próby spadochronu hamującego Mastera

Lotnictwo wojskowe, 04 października 2016

We Włoszech przeprowadzono pierwsze próby działania spadochronu hamującego, zabudowanego w polskim samolocie szkolenia zaawansowanego M-346 Master.

W próbach spadochronu hamującego używany jest drugi M-346 Master, przeznaczony dla Sił Powietrznych / Zdjęcie: Leonardo

W odróżnieniu od samolotów używanych przez inne kraje, polskie samoloty szkolenia zaawansowanego M-346 Master są wyposażone m. in. w spadochron hamujący (co wymusiło zabudowanie w symulatorze lotu dźwigni do jego otwierania), zabudowane w specjalnym zasobniku pod statecznikiem pionowym. Spadochron hamujący służy do skracania dobiegu samolotu po przyziemieniu (FIA 2016: Master uzbrojony, 2016-07-12).

Pierwsze, techniczne otwarcie spadochronu jednego z polskich Masterów zostało pomyślnie zrealizowane w trakcie testu na lotnisku obok zakładów Leonardo w Venegono we Włoszech. Spadochron zadziałał prawidłowo i nie miał żadnego negatywnego wpływu na sterowność samolotu po wylądowaniu, a także w trakcie zakrętów wykonywanych podczas kołowania.

Tym samym kolejny wymóg specyfikacyjno-techniczny, dotyczący polskich Masterów, został wypełniony. Testy pierwszych dwóch samolotów M-346 dla Polski potrwają jeszcze przez pewien czas, aż do całkowitego zakończenia procesu certyfikacji. Jak dotąd wszystkie działania sprawdzające przebiegają zgodnie z harmonogramem przyjętym dla dostaw pierwszych samolotów dla Sił Powietrznych.

W połowie września w bazie w Lecce szkolenie instruktorskie rozpoczęła kolejna grupa pilotów Sił Powietrznych. W jego skład wchodzą lotnicy z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego: kpt. Piotr Bereziński, kpt. Przemysław Ćwiklak, kpt. Mirosław Kopeć i kpt. Paweł Wichowicz. Szkolenie rozpoczyna się przygotowanie teoretycznym.

Piloci zapoznają się między innymi z budową, zasadami eksploatacji, a także funkcjonowaniem wszystkich systemów samolotu M-346. Dopiero po pozytywnym zakończeniu tego etapu  i zdaniu egzaminów teoretycznych, na początku października, rozpoczną szkolenie na symulatorach – mówi ppłk pil. Marek Kejna, stały przedstawiciel Sił Powietrznych we Włoszech. Na początku października piloci rozpoczęli praktyczne szkolenie w lotach.

Lotnicy z 41. BLSz dołączyli do grupy sześciu pilotów, którzy niebawem, po wykonaniu praktycznych lotów na samolocie M-346, ukończą szkolenie. Pod koniec października, po powrocie do kraju, zajmą się wprowadzeniem samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Master do wyposażenia Sił Powietrznych w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego (Pierwszy polski M-346 zaprezentowany, 2016-06-07).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.