Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Koniec rozbudowy terminalu w Balicach

Lotnictwo cywilne, 21 grudnia 2016

W Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice oficjalnie zakończono trzeci i ostatni etap rozbudowy i modernizacji terminalu pasażerskiego.

Oddany do użytku terminal jest cztery razy większy niż przed rozbudową. Nowa przestrzeń pozwoliła nie tylko na podniesienie przepustowości do 8 mln pasażerów, ale także na zwiększenie komfortu ich obsługi. Po zakończeniu rozbudowy i modernizacji powierzchnia terminala zwiększyła się w sumie do 55 tys. m2, z czego 4200 m2 zajmują obiekty handlowo-usługowe / Zdjęcie: Marcin Sigmund

W uroczystości, która odbyła się w poniedziałek wzięli udział m.in. prezes zarządu MPL Kraków-Balice im. Jana Pawła II Radosław Włoszek, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, zastępca prezydenta Miasta Krakowa Elżbieta Koterba i wojewoda małopolski Józef Pilch.

Trzeci i ostatni etap inwestycji obejmował modernizację hali odpraw w starym budynku terminalu. Zlikwidowano 12 tymczasowych punktów odprawy biletowo-bagażowej, w zamian uruchomiając 29 stanowisk docelowych, w tym jedno do obsługi bagażu ponadwymiarowego. W zmodernizowanej i rozbudowanej części dla pasażerów podróżujących w strefie Schengen powstało 5 przestronnych poczekalni odlotowych i nowoczesny terminal VIP, który ma być oddany do użytku w najbliższym czasie, powiększono również strefę handlową lotniska, w której zlokalizowano nowe punkty komercyjne i usługowe, w tym m.in. dodatkową restaurację z polską kuchnią, sklep z ubraniami i dodatkami, sklep z pamiątkami i biżuterią oraz sklep z regionalnymi produktami spożywczymi. W strefie odlotów Schengen znalazł się też ogólnodostępny prysznic dla pasażerów. W wyniku rozbudowy strefa poczekalni powiększyła się o ok. 1600 m². Pierwszy pasażer skorzystał z nowej infrastruktury już 3 dni przed jej oficjalnym otwarciem – 16 grudnia 2016.

Rozpoczęta w kwietniu 2013 rozbudowa terminalu pasażerskiego, dzięki powiększeniu jego powierzchni, pozwoliła na zwiększenie przepustowości lotniska do 8 mln pasażerów, przy jednoczesnym podniesieniu poziomu bezpieczeństwa i standardu świadczonych usług. Nowa infrastruktura zawiera m.in.: nowoczesne taśmociągi bagażowe, windy, schody ruchome, rękawy, system kontroli bezpieczeństwa, instalacje sanitarne, elektryczne, teletechniczne, przeciwpożarowe, wentylacyjne i klimatyzacyjne. Generalnym wykonawcą inwestycji była Astaldi SpA.

Inwestycja była podzielona na 3 etapy. W ramach pierwszego – trwającego od kwietnia 2013 do końca września 2015 – wybudowano nową część terminalu, w którejznalazły się m.in.: przestronna sala odbioru bagażu rejestrowanego z trzema karuzelami, strefa ogólnodostępna, gdzie można oczekiwać na przylatujących i Visitor’s Centre, czyli wspólny punkt informacji lotniskowej oraz informacji miejskiej InfoKraków (Nowy terminal na krakowskim lotnisku, 2015-09-29). Uruchomiono też scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa, gwarantującą większą przepustowość, 11 poczekalni odlotowych dla kierunków Schengen i Non Schengen, dwie wieże przyrękawowe, strefę komercyjną i salony Business Lounge.

Niecałyrok później, w lipcu 2016 – tuż przed Światowymi Dniami Młodzieży – oddano II etap inwestycji, który obejmował wybudowanie fragmentu budynku łączącego stary i nowy obiekt oraz przebudowę dawnej hali odbioru bagażu (Kolejny etap rozbudowy terminalu w Krakowie, 2016-07-12). Powstały tam m.in. nowe stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, zlokalizowane bliżej punktów kontroli bezpieczeństwa. W oddanym wówczas fragmencie terminalu zlokalizowano także dodatkowy punkt kontroli bezpieczeństwa, 3 dodatkowe poczekalnie odlotowe i kolejną karuzelę w hali odbioru bagażu. Poszerzono również ofertę lotniska o kolejne sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe, w tym długo oczekiwaną restaurację oraz salon Business Lounge Schengen z widokiem na płytę. Oprócz budynku, prace prowadzone były również na zewnątrz obiektu. Przebudowano wewnętrzny układ komunikacyjny, przez co poprawiono komfort poruszania się pasażerów pomiędzy obiektami infrastruktury lotniskowej i ułatwiono dojazd i wyjazd z terminalu.

Trzeci i ostatni etap inwestycji, zakończony w połowie grudnia 2016, obejmował modernizację i rozbudowę hali odpraw w starym budynku terminalu. Choć formalnie zakończył on proces rozbudowy terminalu pasażerskiego, to w planie jest jeszcze realizacja kilku przedsięwzięć, takich jak palarnie (jedna w strefie Schengen i druga w strefie non-Schengen), osobne, priorytetowe przejście dla osób niepełnosprawnych, kobiet w zaawansowanej ciąży i dzieci do lat 3, Centrum Edukacji Lotniczej, realizujące program Wycieczki po lotnisku i 10 stanowisk, w których każdy pasażer po odprawie będzie miał możliwość samodzielnie wydrukować przywieszkę, umieścić ją na bagażu, a następnie nadać bagaż do sortowni.

Sumaryczny koszt budowy nowego terminalu, wraz z urządzeniami do transportu i kontroli bagażu oraz do kontroli bezpieczeństwa, wyniósł ok. 415 mln zł brutto. Inwestycja została sfinansowana ze środków własnych spółki, obligacji a także z funduszy unijnych, w tym ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (projekt POIS.06.03.00-00-014/12 pn. Port lotniczy w Krakowie – rozbudowa istniejącego terminalu pasażerskiego), natomiast jego wyposażenie w infrastrukturę bezpieczeństwa dofinansowano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, również w ramach POIiŚ (projekt „POIS.08.04.00-00-002/09 pn.: Wyposażenie rozbudowanego terminalu pasażerskiego MPL Kraków–Balice w urządzenia bezpieczeństwa).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.