Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Słoweńskie AMV – na włosku

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 10 kwietnia 2009

Rząd Słowenii zapowiedział, że w przypadku negatywnego wyniku drugiej tury testów poligonowych, Lubljana anuluje kontrakt na dostawy 135 transporterów AMV fińskiej Patrii.

Jeden z 8 dotąd zmontowanych w zakładach Gorenje słoweńskich transporterów Patria AMV 8x8. Pod koniec września został on poddany 4-tygodniowemu cyklowi prób poligonowych. Niestety, wykazały one, że pojazd nie spełnia części wymagań odbiorcy. W związku z tym transporter został zwrócony producentowi. Pojawi się na poligonie ponownie w bieżącym roku. Chyba, że wcześniej rząd podejmie decyzje o anulowaniu kontraktu, bez przeprowadzenia testów ostatniej szansy... / Zdjęcie: MO Słowenii

Według słoweńskich mediów, miejscowy rząd prowadzi wewnątrzkoalicyjne negocjacje w sprawie anulowania kontraktu. Zwolennikiem takiego rozwiązania jest m.in. minister gospodarki, Matej Lahovnik. Podobny pogląd wyznaje nawet Karl Erjavec, były szef resortu obrony (obecnie minister ochrony środowiska), który w 2006 podpisywał kontrakt na zakup AMV. Na razie jednak rząd, złożony z 4 partii, nie uzgodnił stanowiska w tej sprawie.

Według Lahovnika, przyczyną zerwania kontraktu może być niedotrzymanie terminów i warunków umowy. Pierwsze seryjne wozy miały bowiem trafić do wojska w ubiegłym roku. Jednak wstępne testy, potwierdzone jesienią szczegółowymi próbami poligonowymi (zobacz: Pierwszy, słoweński AMV), wykazały, że fiński produkt, montowany w zakładach Gorenje, nie spełnia wielu wymogów taktyczno-technicznych.

Duży wpływ na działania polityków mogą mieć także nastroje społeczne: sondaże wskazują, że kontrakt o wartości 258 mln Euro, w 2-milionowym społeczeństwie trapionym kryzysem, jest odbierany zdecydowanie negatywnie. Tym bardziej, że z procesem przetargowym wiążą się oskarżenia o korupcję. Fińska policja aresztowała paru pracowników Patrii, w tym jej byłego prezesa (zobacz: Zwolnienie Wiitakorpiego). Zarzuca się mu przekupstwo, także w przetargu słoweńskim. Władze w Lubljanie zapowiedziały, że w przypadku potwierdzenia się zarzutów, anulują przetarg (zobacz: Areszt i pierwsze dostawy).

Na razie jednak jedyne oficjalne stanowisko rządu zostało zaprezentowane w czasie posiedzenia sejmowej komisji obrony przez ministra obrony, Ljubicę Jelusica, który stwierdził, że decyzja w sprawie umowy zostanie podjęta po przewidzianych na 2009 testach poligonowych. Jeżeli okaże się, że zmodernizowany AMV nie spełni oczekiwań odbiorcy, umowa zostanie anulowana.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.