Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Waszyngton wybierze nowe samoloty dla Tajwanu?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 12 marca 2019

Obecnie zakłady AIDC modernizują pierwsze F-16A/B Block 20 do standardu F-16V. Unowocześnienie ponad 140 samolotów tego typu ma zostać zrealizowane do końca 2023 i kosztować 5,3 mld USD (Pierwszy tajwański F-16V, 2018-08-28).

Jednym z typów branych pod uwagę przez Tajpej jest F-16V / Ilustracja: Lockheed Martin

Według informacji tajwańskiego Apple Daily 27 lutego Ministerstwo Obrony Narodowej Republiki Chińskiej oficjalnie złożyło wniosek o zakup 66 nowych wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16V. Ich dostawy mogłyby rozpocząć się już pod koniec 2020. Umowa ma obejmować także szkolenie pilotów, pociski powietrze-powietrze i powietrze-powierzchnia oraz dwuletnią obsługę techniczną.

Nowe samoloty miałyby stacjonować w bazie lotniczej Ching Chuan Kang w Taizhong. F-16V weszłyby do wyposażenia 3. Skrzydła Lotnictw Taktycznego, zastępując AIDC F-CK-1 Ching Kuo. Te ostatnie miałyby zostać przeniesione do bazy Taidong,  aby zastąpić przestarzałe F-5E/F, które wkrótce mają zostać wycofane.

Władze w Tajpej oczekują, że USA wydadzą oficjalną decyzję w sprawie wniosku w ciągu 120 dni, a najpóźniej w czerwcu tego roku. Zakup nowych samolotów ma kosztować podatników 7,76-8,08 mld USD (29,6-30,8 mld zł).

Z kolei cytowany przez China Times urzędnik resortu obrony powiedział, że powodem, dla którego Tajwan wybiera F-16V zamiast F-35, jest fakt, że Stany Zjednoczone nie chcą sprzedawać najnowocześniejszych samolotów bojowych Zhōnghuá Mínguó Kōngjūn (wojskom lotniczym Republiki Chińskiej) przez najbliższe 10 lat. Oficjel dodał, że wyprodukowanie F-35 dla Zhōnghuá Mínguó Kōngjūn i wyszkolenie ich pilotów zajmie 8 lat, co oznacza, że może upłynąć 18 lat, zanim Tajwan będzie dysponował F-35 zdolnymi do działań bojowych.

Urzędnik ujawnił, że jeśli prośba o F-16V zostanie zaakceptowana, ich dostawy mogą rozpocząć się przed końcem 2020 lub na początku 2021. Terminy i cena zależeć będą od specyfikacji wyposażenia i wybranego uzbrojenia.

W odpowiedzi na doniesienia prasowe tajwański wiceminister obrony narodowej Shen Yi-ming poinformował  dziennikarzy, że rząd złożył wniosek o zakup nowych samolotów wielozadaniowych, a Waszyngton doradzi [Zhōnghuá Mínguó Kōngjūn] jaki typ i jaka liczba jest wymagana do spełnienia wymagań operacyjnych Republiki Chińskiej. Natomiast szef Wydziału Planowania Dowództwa Zhōnghuá Mínguó Kōngjūn gen. dyw. Tang Hung-an stwierdził, że wśród opcji są F-15, F-16, F-18, a nawet F-35, o ile samoloty te wzmocnią zdolności obrony powietrznej Republiki Chińskiej.

Pozostawienie Amerykanom decyzji o wyborze nowych tajwańskich wielozadaniowych samolotów bojowych ma na celu zagwarantowanie, że wniosek o ich zakup nie zostanie odrzucony. Tajemnicą poliszynela jest, że Stany Zjednoczone Ameryki nie chcą sprzedać F-35 Zhōnghuá Mínguó Kōngjūn ze względu obecność w tym kraju licznych szpiegów z ChRL. Co więcej, Waszyngton nie chce psuć relacji z Pekinem i zostać oskarżony o rozpoczęcie wyścigu zbrojeń w regionie (Republika Chińska wciąż zabiega o F-35, 2017-08-18).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.