Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aviation Detachment 19-3 zrealizowane

Lotnictwo wojskowe, 26 lipca 2019

24 lipca w Powidzu zakończyła się trwająca od 9 lipca druga tegoroczna edycja polsko-amerykańskiego szkolenia lotniczego i spadochronowo-desantowego realizowana w ramach Aviation Detachment.

Z okazji 75. rocznicy lądowania aliantów w Normandii Herculesy z 37 eskadry lotnictwa transportowego biorące udział w Aviation Detachment 19-3 otrzymały pasy inwazyjne i oznaczenia literowo-cyfrowe nawiązujące do tych, które nosiły samoloty C-47 Skytrain 37th Troop Carrier Squadron / Zdjęcia: Marcin Sigmund 

W Aviation Detachment 19-3 ze strony amerykańskiej brało udział ponad 100 żołnierzy i trzy transportowce C-130J-30 z 37th Airlift Squadron (37. eskadry lotnictwa transportowego) z Ramstein, zaś ze strony polskiej personel i dwa C-130E z 33. Powidzkiej Bazy Lotnictwa Transportowego, a także żołnierze z 6. Brygady Powietrznodesantowej i 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego.

Amerykanie przylecieli do Powidza 9 lipca br., a pierwsze zadanie szkoleniowe wykonano już następnego dnia. W ciągu intensywnego dwutygodniowego – krótszego o tydzień niż w przypadku jesiennych edycji – szkolenia, amerykańskie i polskie załogi Herculesów ćwiczyły loty w ugrupowaniach taktycznych, zrzuty personelu i ładunków – w tym zasobników CDS i ładunków ciężkich – loty z wykorzystaniem okularowych wzmacniaczy obrazu, starty i lądowania na pasach nieutwardzonych, a także taktyczny załadunek i rozładunek. Loty były wykonywane w dzień i w nocy w polskiej przestrzeni powietrznej, ze szczególnym uwzględnieniem poligonów w Toruniu i na Pustyni Błędowskiej, w prawie każdych warunkach atmosferycznych pozwalających na ich bezpieczną realizację. Ponadto z F-16 z 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego trenowano unikanie przechwycenia przez myśliwce przeciwnika.

O intensywności ćwiczeń doskonale świadczy fakt, że 19 lipca podczas jednego wylotu nad Pustynię Błędowską z pokładów dwóch amerykańskich C-130J-30 i dwóch polskich C-130E desantowało się łącznie 118 skoczków z 6. Brygady Powietrznodesantowej.

Ostatnie zadanie szkoleniowe w ramach Aviation Detachment 19-3 zrealizowano 22 lipca. Niestety, z powodu niskiej podstawy chmur nie odbyły się tradycyjnie kończące szkolenie polsko-amerykańskie zawody na celność rzutu ładunków i precyzję lądowania, które zaplanowano na 23 lipca. Następnego dnia Amerykanie powrócili do Ramstein.

Dla lotników z 37th AS nie była to była to pierwsza wizyta w Powidzu. Poprzednio gościli oni w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego m.in. w ramach Aviation Detachment 18-1 jesienią 2017 (Początek Aviation Detachment 18-1, 2017-10-17) i latem 2018 podczas szkolenia Aviation Detachment 18-4 (Zakończenie Aviation Detachment 18-4, 2018-08-20).

Głównym zadaniem Aviation Detachment 19-3 – podobnie jak i poprzednich edycji – było wzmocnienie szeroko pojętego współdziałania jednostek lotniczych i powietrznodesantowych w procesie planowania i realizacji operacji transportowych w oparciu o procedury NATO, a także wymiana doświadczeń i ciągłe doskonalenie umiejętności.

Biorąca udział w tegorocznej letniej edycji Aviation Detachment 37th AS ma bardzo bogate tradycje desantowe, bowiem została sformowana w Stanach Zjednoczonych w lutym 1942 jako 37th Transport Squadron i podczas II wojny światowej brała udział w operacjach desantowych podczas inwazji na Sycylię w 1943, na Normandię w 1944 i podczas nieudanej operacji Market-Garden w Holandii we wrześniu tego samego roku. Podczas wojny koreańskiej uczestniczyła natomiast w desantach spadochronowych pod Sunch’ŏn w październiku 1950 i pod Munsan-ni w marcu 1951.

W celu upamiętnienia udziału tej jednostki w operacji Overlord, z okazji 75. rocznicy alianckiego lądowania w Normandii, Herculesy 37th AS otrzymały pasy inwazyjne i oznaczenia literowo-cyfrowe nawiązujące do tych, które nosiły transportowce C-47 Skytrain 37th Troop Carrier Squadron.

W ramach Aviation Detachment załogi amerykańskich Herculesów odwiedzają Powidz regularnie od lutego 2013, zwykle dwa razy w roku. Do 2017 szkolenia obywały się najczęściej w marcu i październiku, natomiast od ubiegłego roku są prowadzone wiosną i latem. Obecna rotacja Aviation Detachment 19-3 jest już 14. w historii 3. SLTr. Poprzednie szkolenie Aviation Detachment 19-1 trwało w Powidzu od 1 do 29 marca 2019 (Aviation Detachment 19-1 zrealizowane, 2019-04-05). Kolejne planowane jest wiosną przyszłego roku.
Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.