Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Norweskie F-35A chronią przestrzeń kraju

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 11 marca 2020

Rankiem 7 marca ośrodek dowodzenia i nadzoru Luftforsvaret (wojsk lotniczych Norwegii) w Sørreisa wykrył w pobliżu przestrzeni powietrznej kraju intruzów. Jak się okazało były to trzy samoloty – myśliwiec MiG-31 (ze składu WKS FR), morski samolot rozpoznawczy / ZOP Tu-142 i Tu-142MRM, zapewniający łączność z załogą zanurzonego okrętu podwodnego (ze składu WMF FR).

Para rosyjskich samolotów (MiG-31 – na pierwszym planie i Tu-142MRM) sfotografowana przez norweskich lotników 7 marca 2020 / Zdjęcie: Luftforsvaret

W celu zidentyfikowania intruzów poderwano w powietrze dwa norweskie samoloty F-16, stacjonujące w bazie Bodø. Następnie Rosjanom towarzyszyła para F-35A z bazy Ørland.

Trasa lotu rosyjskich samolotów, poruszających się międzynarodowej przestrzeni powietrznej, wiodła dalej na południe, gdzie ich śledzeniem zajęły się Typhoony FGR4 Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytanii) z baz Lossiemouth i Coningsby. Podczas lotu powrotnego MiG-31 i Tu-142 były ponownie obserwowane przez norweskie myśliwce – tym razem najpierw F-35A, a potem F-16.

Rosyjskie samoloty zostały przechwycone przez stację kontrolną Sił Powietrznych CRC Sørreisa, która przeprowadziła kontrolę w imieniu NATO. Następnie dwa F-16 w regularnej gotowości QRA wystartowały z bazy obrony powietrznej Bodø i dokonały pierwszej identyfikacji. Następnie dwa F-35 przejęły kontrolę w Ørland. Nadzór NATO był skoordynowaną operacją, a brytyjskie samoloty przejęły, gdy rosyjskie samoloty poleciały dalej na południe. Kiedy rosyjskie samoloty odleciały, misję ponownie przejęły norweskie myśliwce w celu identyfikacji, ale teraz najpierw z norweskim F-35, a następnie F-16, w odwrotnej kolejności od pierwszego razu.

Cieszę się, że F-35A mogą teraz zająć się zarówno obroną przestrzeni powietrznej kraju i Islandii. To pokazuje, jakie korzyści operacyjne dają F-35A – powiedział gen. broni Rune Jakobsen, dowódca dowództwa operacyjnego sił zbrojnych Norwegii.

Obecnie Luftforsvaret mają na stanie 22 F-35A, z których 15 stacjonuje w Norwegii (4 biorą udział w misji Icelandic Air Policing, Norweskie F-35A na Islandii, 2020-02-21), a pozostałe – w USA. W 2022 F-35A rozpoczną rutynowe wykonywanie zadań obrony przestrzeni powietrznej kraju, operując z bazy z Evenes w ramach systemu obrony przestrzeni powietrznej NATO, pozostając w stanie podwyższonej gotowości przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Zgłoszenie całkowitej zdolności bojowej norweskich F-35A ma nastąpić w 2025 (Norweskie F-35A gotowe do działań , 2019-11-07).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.