Śmigłowiec Airbus Helicopters H145 z pięciołopatowym wirnikiem nośnym uzyskał Certyfikat Typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Umożliwia to rozpoczęcie jego dostaw od końca lata bieżącego roku.
Certyfikacja obejmuje pełen zakres zdolności, w tym: loty z załogą jednoosobową i w warunkach według wskazań przyrządów (IFR), operacje z jednym silnikiem niepracującym (Kat. A / VTOL), a także w loty w okularowych wzmacniaczach obrazu (NVG).
Nowa wersja dwusilnikowego śmigłowca lekkiego H145 została zaprezentowana na targach Heli-Expo 2019. W ramach prób w locie H145 operował na dużej wysokości w Ameryce Południowej, gdzie m.in. wylądował płozy na Aconcagua, najwyższej górze na półkuli południowej, a także w Hiszpanii na średnich wysokościach i w Finlandii w niskich temperaturach (H145 ląduje w Andach, 2019-09-25).
Dzięki zabudowaniu nowego, pięciołopatowego bezprzegubowego wirnika nośnego ładunek użyteczny H145 zwiększył się o 150 kg. Prostota konstrukcji nowego wirnika ułatwi również prace obsługowe, poprawiając jednocześnie komfort lotu pasażerów i załogi. Mniejsza średnica wirnika nośnego umożliwi H145 operowanie z bardziej ograniczonych obszarów.
Certyfikat amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) ma zostać przyznany nowemu H145 jeszcze w tym roku. Certyfikacja wersji wojskowej ma zostać zakończona w 2021 (Heli-Expo 2020: Kolejni chętni na H145, 2020-01-30, Drugi H145 z nowym wirnikiem oblatany, 2019-08-28).