Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

F-35B z ODIN

Lotnictwo wojskowe, 13 października 2020

Stacjonującą w US Marine Corps Air Station (MCAS) Yuma w Arizonie eskadra wyposażona w wielozadaniowe samoloty bojowe F-35B Lightning II wdrożyła do użytku nowy sprzęt umożliwiający użytkowanie systemu wsparcia eksploatacji Operational Data Integrated Network (ODIN). Według dostępnych informacji proces rozpoczął się w połowie września br.

Pierwszy lot F-35B z użyciem ODIN wykonano 29 września br. / Zdjęcie: USMC

Pierwszy lot z użyciem ODIN wykonano 29 września, a następnego dnia wykonano kolejne cztery loty. Nowy sprzęt nie tylko obsługuje najnowszą wersję ODIN, ale także jest przeznaczony do obsługi przyszłych aplikacji. ODIN ma zastąpić powszechnie krytykowany, liczący sobie niemal 20 lat Autonomic Logistics Information System (ALIS).

ODIN to system natywny dla chmury, który obejmuje nowe zintegrowane środowisko danych i nowy zestaw aplikacji przeznaczonych dla użytkownika. Jak podaje producent ODIN został zaprojektowany w celu znacznego zmniejszenia obciążenia administratora i obsługi technicznej F-35, poprawienia wskaźników zdolności do wykonywania misji dla wszystkich wersji F-35 oraz umożliwienia inżynierom oprogramowania szybkiego opracowywania i wdrażania aktualizacji w odpowiedzi na pojawiające się wymagania wojska.

W odróżnieniu od ALIS, ODIN jest przedsięwzięciem kierowanym przez F-35 Joint Program Office z udziałem partnerów rządowych i przemysłowych, takich jak Kessel Run, 309th Software Engineering Group, Naval Information Warfare Center, Lockheed Martin i Pratt and Whitney – zauważył gen. Eric Fick, dyrektor wykonawczy programu F-35.

Najważniejszą zaletą ODIN w porównaniu z ALIS są znacznie mniejsze gabaryty i masa. Serwery ALIS są wielkości 2-m szafy i wymagają dodatkowych zapasowych modułów zasilania. Ich łączna masa to 404 kg. Natomiast urządzenia ODIN mieszczą się w dwóch przenośnych skrzyniach, o łącznej masie poniżej 64 kg.

Jak podaje Pentagon, urządzenia ODIN zapewniają również znaczną poprawę wydajności podczas pracy z ALIS – próby wykazały zmniejszenie obciążenia administracyjnego i znaczne skrócenie czasu przetwarzania w porównaniu z polowymi serwerami ALIS (o ponad 50%), zmniejszając obciążenie służb inżynieryjno-lotniczych poprzez przyspieszenie interakcji z systemem. Testy wykazały również znaczne skrócenie czasu potrzebnego do skonfigurowanie systemu do użytku w nowym środowisku i w samolocie.

Departament Obrony USA zamierza wydać 547 mln USD na ODIN w ciągu najbliższych 5 lat – wcześniej planowano, że fundusze te zostaną przeznaczone próbę restrukturyzacji ALIS (ODIN zamiast ALIS, 2020-01-19).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.