Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

IABG prezentuje LuWa

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 04 sierpnia 2021

Niemiecki magazyn Europäische Sicherheit & Technik poinformował, że ośrodek badawczy Industrieanlagen-Betriebsgesellschaft (IABG) ujawnił demonstrator Luftbeweglichen Waffenträger (LuWa). Pojazd ma być następcą wozów Wiesel 1 i Wiesel 2 używanych obecnie przez niemieckie wojska aeromobilne.

 Pokazany LuWa MK to wariant wsparcia ogniowego z armatą automatyczną / Zdjęcie: IABG

Prace nad LuWa prowadzone są przez IABG na zlecenie BAAINBw (Federalnego Biura ds. Wyposażenia, Technologii Informatycznych i Wsparcia Eksploatacji Bundeswehry). Z kolei głównym wykonawcą i integratorem technologii są zakłady ACS Armored Cars Systems. Napęd dostarcza niemiecka Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG), zaś systemy wieżowe słoweńska Valhalla Turrets.

LuWa powstaje w celu zastąpienia pojazdów gąsienicowych używanych przez wojska aeromobilne w ramach programu Luftlandeplattformen. Część z pojazdów ma trafić także do formacji górskich. W tym celu opracowywane są gąsienicowe wozy wsparcia ogniowego, takie jak zaprezentowany demonstrator LuWA. Oprócz nich powstać mają również odmiany kołowe, najprawdopodobniej w postaci wozów wsparcia. Wejście pierwszych pojazdów rodziny LuWa do uzbrojenia przewiduje się w 2027. W międzyczasie przeprowadzona zostanie modernizacja i wydłużenie eksploatacji Wiesela (Wiesel 1 do modernizacji, 2019-11-27).

Pojazd ujawniony przez IABG to wariant LuWa Maschinenkanone (LuWa MK), uzbrojony w armatę automatyczną. Powstać ma również odmiana z ppk MELLS (Spike LR2, Czwarte zamówienie ppk MELLS, 2021-03-29). Umieszczenie obu typów uzbrojenia na jednym nośniku ma być niemożliwe z powodu ograniczeń masowych, analogicznie do uzbrojonych pojazdów Wiesel. LuWa podobnie jak poprzednik ma być transportowany drogą powietrzną w ładowni lub na zawiesiu pod śmigłowcem CH-53 Bundeswehry lub jego następcy.

Warunek ten determinuje niską masę pojazdu, która w odmianie LuWa MK sięga 4,5 t. Załogę stanowi dwóch żołnierzy – kierowca i dowódca – siedzących w układzie tandem. Dowódca odpowiada również za obsługę uzbrojenia, a w sytuacjach awaryjnych również za kierowanie pojazdem. Wóz jest lekko opancerzony. Uzbrojenie stanowi słoweńska wieża z armatą rewolwerową BK-27 kal. 27x145 mm uzupełniana przez km MG5 kal. 7,62x51 mm lub MG4 kal. 5,56x45 mm. Zapas amunicji do armaty to 210 naboi, a do km – 1000 naboi. Uzbrojenie jest w pełni stabilizowane. Obsługa wieży i usuwanie ewentualnych zacięć uzbrojenia ma być możliwe z wnętrza kadłuba.

LuWa ma zawieszenie typu crawler składające się z czterech modułów z gąsienicami. Każdy moduł dysponuje niezależnym napędem hybrydowym. Pojazd zachowuje mobilność nawet w przypadku awarii jednego z nich. W demonstratorze zastosowano gąsienice stalowe z nakładkami gumowymi. W przyszłości rozważane jest również użycie gąsienic całkowicie gumowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.