Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Argentyna kupi JF-17A Thunder

Lotnictwo wojskowe, 22 września 2021

Argentyna wreszcie podjęła decyzję o zakupie 12 myśliwców PAC JF-17A Thunder Block III. Pozyskanie samolotów z Pakistanu jasno wynika z projektu ustawy budżetowej na 2022, który przeczytano w tamtejszym parlamencie. O takim rozwiązaniu już kilka dni temu informowały pakistańskie i argentyńskie media. Za wszystkie samoloty Buenos Aires zapłaci 664 mln USD, z czego 20 mln USD przeznaczonych będzie na budowę niezbędnej infrastruktury. Wybór myśliwców oznacza zakończenie kilkuletniej pełnej zwrotów opery mydlanej.

/ Zdjęcie: MO Pakistanu

Fuerza Aérea Argentina (FAA, wojska lotnicze Argentyny) pozyskają 10 samolotów jednomiejscowych i 2 dwumiejscowe, szkolno-bojowe. Nie wiadomo nic na temat ich potencjalnego uzbrojenia. Argentyńczycy kupią  jJF-17A w wersji Block III, która trafiła do produkcji w grudniu 2020 i jest wyposażona w stację radiolokacyjną z anteną fazowaną i unowocześniony układ sterowania. System pasywnej obserwacji IRST zintegrowano z celownikiem nahełmowym i nowymi układami ostrzegającymi przed odpalonymi pociskami rakietowymi i walki elektronicznej.

Duży wpływ na wybór chińsko-pakistańskich samolotów miała niska cena, a także zablokowanie przez Londyn sprzedaży południowokoreańskich FA-50. Powodem jest nałożone przez Wielką Brytanię od czasów wojny o Falklandy w 1982 embargo na uzbrojenie pochodzące z brytyjskich zakładów. Do budowy FA-50 wykorzystano sześć komponentów produkcji brytyjskiej, co uprawnia Londyn do wypowiadania się na temat każdej transakcji międzynarodowej dotyczącej tego samolotu (Argentyna kupi FA-50?, 2019-07-23).

Pierwsze wieści o tym, że Argentyna chce kupić JF-17A pojawiły się w 2015, a głośniej o sprawie zrobiło się pod koniec ub. r. W maju 2021 brano jeszcze pod uwagę możliwość zakupu rosyjskich MiG-35. Jednocześnie do Argentyny przybyła delegacja China National Aero-Technology Import-Export Corporation i rozpoczęto formalne rozmowy z Rosoboroneksportem.

Od czasów wojny falklandzkiej FAA znajdowały się na równi pochyłej. Do 2015 w służbie pozostawały Mirage III i 5 i Daggery. Obecnie głównym orężem są A-4AR Fightinghawk. Z tego powodu Buenos Aires intensywnie poszukiwało nowych samolotów bojowych, które nie uszczupliłyby w znacznym stopniu niezbyt zasobnego portfela – pod uwagę brany był Kfir, Gripen, Mirage F1, Eurofighter Typhoon, L-159, M-346 i Su-24 (Katastrofa argentyńskiego A-4AR, 2020-08-06).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.