Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

FEINDEF 2021: Opcjonalnie załogowy Ascod 2

Imprezy branżowe, Bezzałogowce, Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 08 listopada 2021

W dn. 3-5 listopada 2021, podczas drugiej edycji Feria Internacional de la Defensa y la Seguridad (FEINDEF, Międzynarodowych Targów Przemysłu Obronnego), w Centrum Wystawienniczym Juan Carlos I w Madrycie zwiedzający mogli podziwiać demonstrator technologii opcjonalnie załogowego transportera opancerzonego ASCOD 2. Pochwaliła się nim hiszpańska spółka Santa Bárbara Sistemas, filia General Dynamics European Land Systems (GDELS).

Opcjonalnie załogowego ASCOD już przetestowano, choć nie ujawniono szczegółowych informacji o modyfikacjach konstrukcji lub wyposażenia / Zdjęcie: GDELS

Pojazd powstał w zakładzie hiszpańskiego przedsiębiorstwa w Madrycie na bazie kadłuba bojowego wozu piechoty Ajax, ale pozbawionego systemu wieżowego. Z pewnością jest odpowiedzią na zapotrzebowanie Ejército de Tierra (wojsk lądowych) na bezzałogowe i opcjonalnie załogowe pojazdy lądowe w ramach Strategii Technologii i Innowacji w Obronności, prowadzonego pod egidą ministerstwa obrony Hiszpanii i pokazuje hiszpańskie możliwości budowy ciężkich pojazdów opcjonalnie załogowych i bezzałogowych. GDELS zapewnia, że wóz może być platformą wielozadaniową. Wyposażony został w kilka stanowisk dla operatorów obsługujących bezzałogowe pojazdy lądowe, dzięki czemu może odgrywać rolę wozu dowodzenia dla tego rodzaju maszyn. Opcjonalnie załogowego ASCOD już przetestowano, choć nie ujawniono szczegółowych informacji o modyfikacjach konstrukcji lub wyposażenia.

Hiszpańskiemu potentatowi w opracowaniu pomagały prywatna grupa technologiczna Sener Aerospecial i Instituto Universitario de Investigación del Automóvil (INSIA, instytut badań motoryzacyjnych) funkcjonujący przy Universidad Politécnica Madrid (Politechnice w Madrycie). Podmioty zaangażowane w ten projekt zapewniają, że ASCOD 2 charakteryzuje się modułową konstrukcją i dużą perspektywą rozwoju.

ASCOD 2 wywołuje mieszane uczucia. Z jednej strony widać chęć rywalizacji w różnych programach. GDELS zaproponował czołg lekki Griffin II – wynik integracji podwozia Ajaxa z wieżą stosowaną w czołgach M1A1/M1A2 Abrams i uzbrojoną w 120-mm armatę XM360 – w amerykańskim programie Mobile Protected Firepower (MPF). Na jego bazie powstał też bojowy wóz piechoty Griffin III, który stanął do rywalizacji programie opcjonalnie załogowego pojazdu bojowego o kryptonimie OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle) mającego wyłonić następcę Bradley M2/M3. Pojazd na podwoziu ASCOD oferowany jest również Czechom, jak i Słowakom. Z drugiej strony przewlekłe kłopoty brytyjskich Ajaxów (wibracje, zbyt duży hałas w przedzale bojowym, kłopoty ze stabilizacją uzbroienia) powodujące wzrost kosztów programu każą z dystansem podchodzić do nowych osiągnięć koncernu, w tym chociażby prezentowanego w tym roku niszczyciela czołgów Overwatch (Czeskie BVP-2 wciąż bez następcy, 2021-11-08, ASCOD na Słowacji, 2021-04-22, Wstrzymanie programu OMFV, 2020-01-21).

Ujawniony opcjonalnie załogowy pojazd nie jest pierwszym doświadczeniem Hiszpanów z bezzałogowymi pojazdami lądowymi. W czerwcu poinformowano o przeprowadzeniu konwersji bojowych wozów piechoty Pizarro. Rozwijane są również pojazdy inżynieryjne Castor, które mają być odpowiedzialne za realizację prac saperskich w trybie zdalnego sterowania. Z kolei program Escorpion za cel stawia sobie budowę całej rodziny pojazdów zdalnie sterowanych. Hiszpanie chcą, aby pojazdy te przejmowały szereg zadań wykonywanych obecnie przez maszyny załogowe: od wsparcia ogniowego na polu walki po transport żołnierzy i uzbrojenia w strefę działań wojennych czy ewakuację rannych (Kamery kierowcy dla bwp Pizarro, 2021-09-27).

Natomiast program Fuerza 2035 zakłada m.in. budowę rodziny pojazdów bezzałogowych zdolnych do wykonywania każdego rodzaju misji na polu walki. Ambicje Hiszpanów zakładają posiadanie nosicieli uzbrojenia – karabinów maszynowych lub większego kalibru, w tym granatników automatycznych – a także pojazdów rozpoznania skażeń, ewakuacji medycznej, transportu ludzi i łądunków, pojazdów do walki podziemnej, saperskich do rozbrajania min i wozów zabezpieczenia technicznego .


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.