W zakładach BAE Systems w Warton oblatano pierwszy samolot wielozadaniowy Eurofighter Typhoon przeznaczony dla Alquwwat Aljawiyat Alqataria (wojsk lotniczych emiratu Kataru).
Samolot, noszący nr takt. ZR505, który wykonał lot 25 listopada 2021, był zarazem pierwszym wyprodukowanym w W. Brytanii Typhoonem przystosowanym do zabudowania radaru Leonardo ECSR Mk 0 (nie wiadomo jednak, czy już zostało to zrealizowane). Katarski Typhoon został również wyposażony w nowe anteny, umieszczone na bokach statecznika pionowego. Według niepotwierdzonych informacji mogą to być anteny VOR/ILS, przeznaczone dla Eurofighterów wojsk lotniczych Kuwejtu i Kataru.
Data pierwszego lotu ZR505 nieprzypadkowo zbiegła się z wizytą wysokich urzędników reprezentujących emirat, na czele której stał minister stanu ds. obrony Kataru Chalid ibn Muhammad al-Attija. Dzień wcześniej katarscy oficjele przebywali w bazie RAF Leeming, gdzie odbyła się uroczystość nadania numeru wspólnej brytyjsko-katarskiej eskadrze wyposażonej w samoloty szkolenia zaawansowanego Hawk T2 Mk167 – jednostka to obecnie No. 11 Squadron (Qatar, Druga brytyjsko-katarska eskadra, 2021-04-02).
Alquwwat Aljawiyat Alqataria mają odebrać 24 Typhoony, jednak dotychczas oficjalnie nie podano, jak podzielone będzie zamówienie – mówi się o 18 samolotach jednomiejscowych i 6 dwumiejscowych. Wbrew wcześniejszym pogłoskom dostaw katarskich Typhoonów, produkowanych w zakładach BAE Systems w Warton, mają rozpocząć się w ostatnim kwartale 2022, co uniemożliwi ich użycie do ochrony przestrzeni powietrznej emiratu podczas XXII Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej, które odbędą się od 18 listopada do 20 grudnia przyszłego roku.
Jak poinformował naszego korespondenta marsz. Sir Mike Wigston zadania te realizować mają Typhoony ze składu innej brytyjsko-katarskiej jednostki – 12 Squadronu, które zostaną w tym celu przebazowane na Bliski Wschód z bazy RAF Coningsby (Brytyjsko-katarska eskadra , 2020-06-23).
Na podstawie informacji Dereka Bowera