Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Smartwings na Antarktydzie

Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, 31 stycznia 2022

Samoloty w barwach linii Smartwings rocznie docierają do ponad 400 lotnisk na całym świecie. Do tej pory Antarktyda była jedynym kontynentem, na którym samolot SmartWings jeszcze nie wylądował. Sytuacja ta zmieniła się 26 stycznia 2022.

Tego dnia należący do Smartwings Boeing 737 Max 8 (zn. rej. OK-SWB, nr ser. 43556) wylądował na lotnisku Troll (norw. Troll lufthavn, ang. Troll Airfield), leżącym 6,8 km od stacji antarktycznej Troll na Ziemi Królowej Maud na Antarktydzie. Lot był czarterowany przez AirContact. Na pokładzie samolotu znajdowali się pracownicy Norweskiego Instytutu Polarnego, przybywający do stacji Troll w celu prowadzenia badań zmian klimatu i środowiska.

Boeing 737 Max 8 linii Smartwings po lądowaniu na lotnisku Troll na Antarktydzie / Zdjęcia: Smartwings

Samolot rozpoczął wyprawę poza koło podbiegunowe południowe w Oslo, a następnie wylądował w stolicy Czadu Ndżamenie i wKapsztadzie, w RPA. Stamtąd wyruszył w ostatni etap podróży, na Antarktydę. Lot do Troll  trwał 6 godzin. Lądowanie odbyło się na miejscowym pasie długości 3300 m, zbudowanym na lodowcu na wysokości 1232 m n.p.m. Po 2-godzinnym postoju OK-SWB wyruszył z powrotem do Oslo przez Kapsztad.

Lądowanie na lodowcu wymagało specjalnego przeszkolenia załogi, którą stanowiło 3 doświadczonych kapitanów: Tomáš Nevole, Jan Šťastný i Lubomír Malík. Najpierw piloci musieli zapoznać się z lotniskiem i pasem startowym. Wszyscy przeszli też trening przetrwania w warunkach arktycznych. Samolot został wyposażony w zestawy ratunkowe ( w tym ubrania dla załogi), a także zestaw krytycznych części zamiennych.

Pogoda była ściśle monitorowana przez 5 dni przed operacją z użyciem prognozy zlokalizowanych na Antarktydzie stacji niemieckich instytutów meteorologicznych DWD i AWI. Kontroler ruchu lotniczego stale monitorował i oceniał stan lotniska i pogody i pozostawał w stałym kontakcie z załogą. Podczas lotu stan techniczny samolotu był monitorowany przez dział techniczny Smartwings w Pradze za pomocą automatycznego łącza infromacyjnego.

 

Podczas lotu załoga otrzymała stale raporty pogodowe i aktualizacje dotyczące lotniska Troll za pośrednictwem łącza informacyjnego i telefonu satelitarnego. Bez przerwy mierzono też grubość lodu, aby w sytuacji krytycznej wstrzymać całą operację. Powierzchnia pasa została specjalnie przygotowana, aby umożliwić start i lądowanie Boeinga 737 Max 8 (Hi Fly lądują na Antarktydzie, 2021-11-23).

Ze względu na położenie Troll nie było możliwe wyznaczenie lotniska zapasowego, dlatego też czeskie władze lotnicze musiały wydać przewoźnikowi specjalne zezwolenie na operowanie z niego. – Przygotowania zajęły wiele miesięcy, ale lot i lądowanie poszły gładko – stwierdził kapitan Nevole (Smartwings wznowiły loty 737 MAX, 2021-02-27).




Galeria



Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.