Ministerstwo obrony Czech podpisało trójstronną umowę ze szwedzką Agencją Zamówień Obronnych (FMV, Försvarets materielverk) i BAE Systems Hägglunds w sprawie dostawy dla czeskich sił zbrojnych 246 pojazdów CV90 Mk IV w 7 różnych odmianach. Kontrakt opiewa na 59,7 mld CZK (ok. 11,4 mld PLN) brutto. W realizację zamówienia oprócz oryginalnego producenta pojazdów ma zostać zaangażowany lokalny przemysł.
Czesi staną się 9. członkiem grupy użytkowników wozów rodziny CV90. Udział tamtejszego przemysłu w programie bwp ma sięgać 40% netto i zaangażować ok. 30 podmiotów, w tym VOP CZ, Excalibur Army, VR Group, Ray Service i Meopta – optika. Lokalne przedsiębiorstwa zostaną też włączone w globalny łańcuch dostaw i wezmą udział w rozwoju, produkcji i montażu wozów, a później także w obsługę techniczną. Większość umów z czeskim przemysłem ma zostać podpisana do końca br.
Program pozyskania nowych bwp dla Pozemní síly (czeskich wojsk lądowych), które zastąpiłyby wysłużone BVP-2 został uruchomiony 9 lat temu. Z różnych powodów postępowanie się przeciągało i nie udało się wyłonić zwycięzcy. Warto przypomnieć, że o kontrakt rywalizowały wozy CV90, ASCOD i KF41 Lynx. Ostatecznie jednak, w ub. r. przystąpiono do bezpośrednich negocjacji ze Szwecją wybierając CV90.
Początkowo w planach czeskiego resoru obrony był zakup 210 pojazdów z opcją na 36 kolejnych. Finalnie zdecydowano się jednak na zamówienie kompletu 246 wozów. Wiceminister ds. uzbrojenia i akwizycji Lubor Koudelka powiedział, że mimo wzrostu cen uzbrojenia w toku negocjacji udało się utrzymać ubiegłoroczny koszt jednostkowy pojazdów. Ich dostawy mają ruszyć w 2026.
Pozyskanie nowych bwp wpisuje się w czeskie zobowiązanie wobec NATO w kwestii budowy brygady ciężkiej na potrzeby Sojuszu. Wcześniej, w grudniu 2022, umowę na 152 CV90 podpisała sąsiednia Słowacja. Oba państwa nawiązały współpracę dotyczącą zakupu i eksploatacji pojazdów tej samej rodziny (Słowacka Koval Systems w produkcji CV90, 2023-05-04, Czesko-słowacka współpraca w zakupie bwp CV90, 2022-08-30).