Wczoraj w Naval Air Station Patuxent River przeprowadzono pierwszą, pomyślną próbę krótkiego startu i pionowego lądowania samolotu wielozadaniowego F-35B.
W czasie próby pilot doświadczalny Graham Tomlinson - będący jednocześnie szefem oblatywaczy prototypów wersji STOVL - wystartował po osiągnięciu jedynie 150 km/h prędkości poziomej. Po 13-minutowym locie przeszedł nad lotniskiem, na wysokości ok. 50 m, zawisu, pozostał w nim minutę, po czym rozpoczął powolne zmniejszanie wysokości, zakończone poprawnym lądowaniem pionowym.
Tomlinson, mający ogromne doświadczenie w lataniu samolotami klasy STOVL, zwrócił uwagę na łatwość kierowania maszyną w czasie pionowych manewrów, co wynika z dużego stopnia zautomatyzowania maszyny. Samoloty mają zastąpić AV-8B pionowego lądowania i klasyczne F/A-18 lotnictwa US Marine Corps. Mają być również kupione jako samoloty pokładowe francuskiej i włoskiej marynarki wojennej.
Próba była zwieńczeniem poprzednich testów, w tym niedawnego lotu i lądowania z małą prędkością (zobacz: Wolne lądowanie F-35B).