Podczas UMEX-2024 (Unmanned Systems Exhibition & Conference) Zjednoczone Emiraty Arabskie zawarły rekordowe umowy na zakup pojazdów bezzałogowych – lądowych i latających. Dostawcą tych pierwszych ma być estoński Milrem Robotics (Flaris i EDGE Group łączą siły, 2023-11-14). Bezzałogowe śmigłowce ma zaś dostarczyć lokalna grupa EDGE Defense.
Program zakupów bezałogowców lądowych ma być największy dotąd na świecie. Milrem Robotics (większość udziałów ma w nim EDGE) uzyskał zamówienie na 20 gąsienicowych zrobotyzowanych pojazdów bojowych (RCV) i 40 bezzałogowych pojazdów naziemnych (UGV) THeMIS (THeMIS testowany w Hiszpanii, 2023-02-28). RCV będą uzbrojone w armaty MK44 kal. 30 mm, a THeMIS mają być wyposażone w zdalnie sterowane stanowiska M230LF kal. 30 mm, systemy ognia pośredniego oraz kompleksy THeMIS Observe z zaawansowanymi systemami radarowymi i kamerami, zdolnymi m.in. do lokalizowania miejsc oddawania strzałów.
Kontrakt uzyskany przez EDGE Defense obejmuje 200 śmigłowców bezzałogowych. To HT-100 (opracowane przez szwajcarską Anavia, w której EDGE ma 52%) i większe HT-750. Mają one posłużyć do zwiększenia możliwości wojsk ZEA w zakresie transportu i rozpoznania z wykorzystaniem urządzeń pionowego startu i lądowania.
Umowy obejmują nie tylko dostawy sprzętu, ale także program eksperymentów i testów. Szczególnie ważne będą one w przypadku pojazdów lądowych, które nadal znajdują się w początkowej fazie rozwoju i zastosowań operacyjnych. Wielu analityków uważa, że bezzałogowe pojazdy bojowe są jeszcze niedojrzałe technologicznie, a powstanie pojazdów operujących autonomicznie to odległa perspektywa – zarówno z powodów technicznych, jak i etycznych.