Włochy zawarły z Fincantieri umowę na zakup czwartego i ostatniego z serii okrętu podwodnego U212 NFS (Near Future Submarine). To zrealizowanie opcji zawartej w głównym kontrakcie (Początek budowy pierwszego U212NFS, 2022-01-12). Jednostka ma kosztować 0,5 mld euro. U212 NFS mają służyć obok czterech okrętów podwodnych U212 i zastąpić cztery jednostki klasy Sauro, które będą wycofywane.
Kontrakt na U212 NFS jest zarządzany przez europejską agencję OCCAR. Poza dostawą obejmuje wsparcie logistyczne. Nowe zakupy pozwolą utrzymać włoskiej flocie w czynnej służvie 8 okrętów podwodnych, czyli minimum przewidywane przez planistów. Są one potrzebne do patrolowania coraz bardziej zatłoczonego Morza Śródziemnego.
Fincantieri ma zwodować pierwszy i drugi okręt podwodny U212 NFS w latach 2027 i 2028 (Rozpoczęto budowę drugiego U212NFS, 2023-06-07). Prace nad trzecią jednostką rozpoczęły się w tym tygodniu w stoczni w Muggian. Okręty są budowane na bazie licencji Thyssenkrupp Marine Systems. Jest to jednak wspólny projekt, którym kieruje Fincantieri.
U212 NFS będą wyposażone w akumulatory litowe, które zastąpią tradycyjne akumulatory kwasowo-ołowiowe. Zwiększy to ich zasięg. Włoscy inżynierowie wprowadzili także powłokę fluoropolimerową, która ograniczy sygnały generowane przez okręt i zmniejsza opór. Hydrodynamikę poprawiono także poprzez zmianę konstrukcji dziobu.