Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wodowanie ostatniego Todaro

Marynarka wojenna, 06 lipca 2015

We Włoszech zwodowano Romeo Romei, ostatni konwencjonalny okręt podwodny typu Todaro.

Ostatni z włoskich OP typu Todaro w dniu wodowania. Przez najbliższe tygodnie okręt będzie poddawany pracom wykończeniowym, po których rozpocznie się wielomiesięczny program prób morskich i państwowych. Okręt trafi do Marina Militare w drugiej połowie 2016 / Zdjęcie: USN

Ostatni z włoskich OP typu Todaro (U212A) zwodowano w sobotę na terenie stoczni Fincantieri Muggiano w La Spezia na północnym zachodzie kraju. Wydarzenie obserwowali przedstawiciele ministerstwa obrony Włoch, w tym dowódca Marina Militare (marynarki wojennej Włoch), admirał Giuseppe De Giorgi, a także członkowie zarządu producenta.

Okręt zostanie poddany w najbliższych tygodniach pracom wykończeniowym, po których rozpocznie się wielomiesięczny program prób morskich i państwowych, prowadzonych m.in. przez członków 27-osobowej załogi. Romeo Romei (S529) trafi do Marina Militare jesienią 2016. Do tego czasu Rzym będzie dysponował jedynie 3 jednostkami typu Todaro, w tym zwodowanym przed rokiem Pietro Venuti (S528, Wodowanie Pietro Venuti, 2014-10-10), a także Salvatore Todaro (S526) i Scirè (S527), przyjmowanymi do służby w latach 2006-2007.

Budowę Pietro Venuti i Romeo Romei rozpoczęto pod koniec 2009 (Budowa włoskich U212A rozpoczęła się, 2009-12-09), na mocy porozumienia między Fincantieri a La Direzione degli Armamenti Navali (NAVARM, dyrektoriatem uzbrojenia morskiego, Kolejne dwa U 212A, 2008-11-15, Kolejna para U212A dla Włochów, 2008-08-05). Druga para włoskich U212A to bliźniacze jednostki OP z lat 2006-2007. Zmiany wprowadzone w ich projektcie dotyczyły głównie zastosowania nowocześniejszych materiałów lub elementów wyposażenia. Usprawniono też funkcjonowanie oprogramowania komputerowego, w tym systemu kierowania ogniem. Włochom udało się uniknąć w ten sposób wzrostu kosztów budowy okrętów i utrzymać budżet programu w ustalonych ramach.

Projekt U212A jest owocem współpracy włoskiej Fincantieri i niemieckiej Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW). Deutsche Marine (marynarka wojenna Niemiec) przyjmie do służby 6 jednostek tego modelu. Ostatnia z nich, U-36 (S186), znajdzie się w linii pod koniec br. (Druga transza dostaw U212A, 2015-02-02). Okręty przystosowano do służby na płytkich wodach mórz Śródziemnego i Bałtyckiego.

Włoskie OP regularnie biorą udział w ćwiczeniach morskich prowadzonych wspólnie z US Navy. Amerykańska marynarka wojenna, dysponująca okrętami podwodnymi przystosowanymi do działań na otwartych morzach, jest często praktycznie bezradna wobec mniejszych i zarazem trudniejszych do wykrycia jednostek, używanych przez państwa europejskie (SNA Saphir zatopił USS Theodore Roosevelt, 2015-03-06).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.