TotalEnergies i Air France-KLM podpisały umowę, na dostawę 1,5 mln t zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w ciągu kolejnych 10 lat, do 2035. Umowa ta stanowi jeden z największych kontraktów na zakup SAF, jakie Grupa Air France-KLM podpisała do tej pory. W latach 2022 i 2023 Air France-KLM były największym użytkownikiem SAF na świecie, zużywając odpowiednio 17% i 16% jego globalnej produkcji.
Wspomniana umowa bazuje na protokole ustaleń (MoU) podpisanym w 2022 na dostawę 800 tys. t SAF. Po ponownym przeanalizowaniu porozumienia, strony potwierdziły swoje zobowiązanie do przyspieszenia działań, aby ograniczyć wpływ sektora transportu lotniczego na środowisko poprzez redukcję emisji CO2.
Grupa Air France-KLM dąży do zmniejszania swojego wpływu na środowisko, między innymi poprzez wdrażanie bardziej skutecznego zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), wymianę floty oraz optymalizację operacji lotniczych, poprzez m.in. ekopilotaż. Linie wyznaczyły sobie ambitne cele, które wykraczają poza wymogi regulacyjne, a mianowicie redukcję emisji CO2 o 30% na pasażera/km do 2030 w porównaniu z 2019 oraz zwiększenie udziału SAF w całości wykorzystywanego paliwa do 10%.
Zamówione zrównoważone paliwo lotnicze będzie produkowane w biorafineriach i rafineriach TotalEnergies we Francji i Europie z odpadów pochodzących z rolnictwa i leśnictwa w gospodarce o obiegu zamkniętym. Na tym paliwie, linie należące do Grupy Air France – KLM będą realizowały loty z Francji, Holandii i innych krajów europejskich. Rozwój segmentu SAF stanowi ważny element w strategii transformacji TotalEnergies, która ma na celu zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania sektora lotniczego na ten rodzaj paliwa.
Air France-KLM przestrzega surowych zasad w zakresie zaopatrzenia, zobowiązując się do zakupu SAF drugiej generacji, którego produkcja nie konkuruje z wytwarzaniem żywności i posiada certyfikat RSB lub ISCC+ w zakresie zrównoważonego rozwoju. W porównaniu z konwencjonalnym paliwem kopalnym, SAF wykorzystywane przez Air France-KLM pozwala obniżyć emisję CO2 o 75-90% w całym cyklu życia.
Od 10 lat TotalEnergies i Grupa Air France-KLM współpracują w zakresie testowania i wdrażania SAF do operacji lotniczych. Partnerstwo to rozpoczęło się w 2014 projektem Lab’line for the Future. Był to dwuletni eksperyment, podczas którego 78 lotów Air France na trasach między lotniskiem Paryż-Orly a lotniskami w Tuluzie i Nicei było napędzanych mieszanką z 10-% domieszką SAF, pochodzącą od TotalEnergies.
W styczniu 2020 TotalEnergies i Air France, a także Safran i Suez odpowiedziały na wezwanie francuskiego rządu, do współtworzenia narodowego sektora produkcji i rozwoju SAF. Od 2022 TotalEnergies dostarcza SAF liniom lotniczym z Grupy Air France-KLM we Francji w ramach francuskiego mandatu (Air France-KLM zainwestowały w produkcję SAF, 2023-11-15).