Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ILA 2022: Luftwaffe wdrożą biopaliwo

Imprezy branżowe, Nowe technologie, Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, 22 czerwca 2022

Podczas trwającej w Berlinie wystawy ILA Airbus poinformował, że współpracuje z Luftwaffe (niemieckimi wojskami lotniczymi) udzielając im wsparcia technicznego na rzecz rozpoczęcia w nieodległej przyszłości prób w locie samolotu A400M zasilanego w 50% paliwem zrównoważonym, które może zmniejszyć emisje CO2 w cyklu eksploatacji statku powietrznego nawet o 85% w porównaniu z paliwem konwencjonalnym. Tym samym Niemcy, którzy zamówili 53 transportowce A400M Atlas, stają się pierwszym krajem-klientem, rozpoczynającym stopniowe przejście na korzystanie z biopaliwa przez flotę A400M.

Jeszcze w tym roku Airbus planuje wykonanie lotu testowego A400M, którego jeden z silników będzie zasilany mieszanką zawierającą do 50% biopaliwa / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

- Celem Luftwaffe jest rozpoczęcie transformacji w kierunku zrównoważonego rozwoju posiadanej floty statków powietrznych. Ich cel jest również naszym celem. Wspieramy podejmowane działania, nie tylko wobec A400M, ale całej floty statków powietrznych Airbusa, od transportowców VIP po samoloty wielozadaniowe - powiedział Mike Schoellhorn, prezes Airbus Defence and Space.

- Dążenie do bardziej zrównoważonej przyszłości jest obowiązkiem każdego. Przejście z nafty lotniczej produkowanej na bazie ropy naftowej na zrównoważone paliwa odgrywa dużą rolę w dążeniach lotnictwa do redukcji emisji CO2. Eksploatowane przez nas samoloty do przewozu członków rządu są już dopuszczone do lotów na biopaliwie. Współpracując ściśle z przemysłem, jesteśmy zainteresowani ostateczną certyfikacją tego paliwa również dla A400M. Perspektywicznie patrząc, będziemy wspierać wszelkie działania zmierzające do wprowadzenia biopaliwa do zasilania wszystkich posiadanych statków powietrznych, w tym samolotów odrzutowych - dodał gen. broni. Ingo Gerhartz, dowódca Luftwaffe.

Oprócz wspierania przedsięwzięć klientów z krajów-założycieli Airbusa, producent zaczął realizację długoterminowego planu na rzecz osiągnięcia 100% gotowości do stosowania biopaliwa i uzyskania jego certyfikacji dla A400M. W pierwszym etapie, w br., Airbus planuje wykonanie lotu testowego A400M na mieszance zawierającej do 50% biopaliwa. Ale tak zasilany będzie tylko jeden z czterech jego silników – pozwoli to lepiej ocenić jego charakterystyki podczas lotu. Po pomyślnym zakończeniu pierwszych prób, Airbus planuje kontynuować w 2023 testy, zasilając biopaliwem wszystkie silniki Atlasa. Po zakończeniu tych lotów, A400M otrzyma formalne dopuszczenie do stosowania 50-% mieszanki zrównoważonego paliwa przez klientów mających do niego dostęp.

Ponadto Airbus, OCCAR i kraje-użytkownicy A400M rozpoczęły już przymiarki do stworzenia harmonogramu działań na rzecz certyfikacji i wykorzystania operacyjnego 100-% biopaliwa. Oczywiście nie dojdzie do tego z dnia na dzień.

- Ten rodzaj paliwa musi najpierw zostać oceniony przez producenta silnika, zanim będziemy mogli zacząć testy w locie, pozwalająceuzyskać certyfikat dla zasilania silników TP 400M w 100% biopaliwem. Dziś to paliwo nie jest jeszcze w pełni znormalizowane ani przetestowane. Jesteśmy na początkowym etapie wstępnej kontroli wykonalności tej inicjatywy. Plan certyfikacji silnika byłby realizowany równolegle z testami w locie prowadzonymi przez Airbusa w celu uzyskania ostatecznej certyfikacji A400M dla stosowania 100% biopaliwa - podkreślił Mike  Schoellhorn (A400M jako tankowiec Gripenów, 2021-10-01, NSOC 2.5 dla A400M zaakceptowany, 2021-09-22).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.